Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Carlsberg tar fajten med nykterhetsrörelsen

Publicerad: 3 juli 2013, 06:13

Foto: Pressbild

Nykterhetsrörelsen kampanjar hårt för en striktare alkoholpolitik. I dag kommer Carlsberg Sveriges vd till Almedalen för att agera motvikt och visa att industrin tar ansvar. – Vi gömmer oss inte, säger Mark Jensen.


Ämnen i artikeln:

CarlsbergAlmedalen 2013

Det finns en rad aktörer i alkoholdebatten. Nykterhetsrörelsen IOGT-NTO kampanjar för hårdare restriktioner. IQ och Systembolaget propagerar för ett måttligt drickande. På andra kanten finns det debattörer som förespråkar en liberalare hållning där butiker ska få sälja starköl, vin och sprit.

I år satsar Carlsberg för första gången i Almedalen på att anordna ett eget seminarium med rubriken "Öl och samhällsansvar – går det ihop?".

– Vi vill nå ut till folk om jobbar med de här frågorna. Politiker som har det här inom sitt expertområde tvärs över parti- och blockgränser. Vi vill ha dialog med dem, med Systembolaget och med nykterhetsrörelsen, säger Mark Jensen.

Carlsberg vill agera en slags tredjepart mitt emellan dem som vill införa hårdare restriktioner och dem som vill ha en liberalisering.

– Det är viktigt för oss att vara en konstruktiv del i debatten. Att det inte bara är nykterhetsrörelsen som hörs. Det finns en medelväg mellan ett frisläppande av alkohol och att allt ska bort, säger han.

Andra viktiga frågor för Carlsberg är alkoholskatten och den illegala importen som sedan säljs på den svarta marknaden.  

– Vi har varit med och lyft frågan om illegalt införande och svart handel. Vi har drivit på hårt för att sätta den på agendan. Det har gjort att IOGTNTO har gått igång och de står väldigt mycket på en sida och driver på. De har en extrem hållning i frågan. Vi har en delvis annan syn som går ut på ett större ansvarstagande. Mark Jensen säger att Almedalsbesöket inte är någon "jättesatsning i pengar" från bryggeriets sida. Det mesta av förberedelserna har de gjort själva, med hjälp av bolagets pr-byrå Cohn & Wolfe.

Fredrik Thambert

Ämnen i artikeln:

CarlsbergAlmedalen 2013

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.