Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Nyheter

Carolin Högmyr

Publicerad: 20 Januari 2011, 14:54

Carolin Högmyr, marknadschef på SF Media som drar igång reklamfilmens 85-årsjubileum nästa vecka.


Ämnen i artikeln:

SF Media

Carolin Högmyr. Foto: Andreas Elgstrand.

Varför fira just 85 år. Är inte det lite ojämnt?
– Absolut. Men vi tycker inte att vi har någon tid att spilla. Vi vill visa upp det här fantastiska reklamfilmsarkivet för folk. Det är en riktig guldgruva för alla som jobbar med kommunikation.

Vad är det viktigaste som hänt bioreklamen på dessa år?
– För vår del är det digitaliseringen som har möjliggjort att vi kan rikta oss till specifika målgrupper och jobba mer kreativt med biomediet. 3D är ett exempel på det.

Vad är de senaste trenderna i bioreklamen?
– Folk gör mycket event på bio som komplement till reklamfilmen. De använder också de tekniska fördelarna i ljudet och den stora duken. Och så 3D förstås.

Hur viktig roll spelar nostalgin när det gäller bioreklam?
– För mig personligen är det fantastiskt kul att djupdyka i historien. Rent affärsmässigt kan man också lära sig mycket om kommunikation genom att titta på hur man gjorde förr. Inom vissa branscher har det faktiskt inte hänt så mycket sedan 50-talet. I bilbranschen är grundtanken och produktfördelarna fortfarande desamma. Skönhetsindustrin likadant.

Är inte bio lite förlegat i ljuset av tv-, webb- och nu även mobilreklam?
– Man skulle kunna tro det. Men vi har faktiskt stått pall för väldigt många tekniska hot genom åren. Idag står bioreklam starkare än någonsin och vi utvecklar vårt medium.

Vilken är din reklamfilmsfavorit genom åren?
– Det finns oerhört många. Men… Friends-filmen från 2004 med en mobbad rödhårig kille som får stöd av en kompis som färgar håret i samma färg. Den är väldigt stark.

Och på bio just nu?
– Lantmännens reklamfilm Från jord till bord.

Ulrika Fjällborg


Ämnen i artikeln:

SF Media

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.