Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Nyheter

Casper Törnblom: "Influencers måste finna sig i att bli ifrågasatta"

Publicerad: 23 Maj 2019, 08:45

Casper Törnblom, partner på byrån 500, skriver krönika efter Resumé Insikts granskning.

Foto: Pressbild

Influencers har bestämt spelreglerna – medan gammelmedia tittat på. Resumé Insikts granskning visar att ointresset för varandra leder till en chock när journalister börjar ställa frågor. Dags för influencers att förstå varför de har ett ansvar, skriver Casper Törnblom, partner på 500.


Ämnen i artikeln:

Krönika500 SthlmCasper TörnblomInsiktResumé Insikt

Samir Badran får ett vredesutbrott på Resumés granskning. Något i den meningen låter, apart? Egentligen är det konstigt att den här diskussionen inte kommit tidigare, för precis som Resumé påpekar har influencers funnits i snart ett decennium men hittills i stort undvikit konfrontation och granskning av “gammelmedia”.

LÄS MER: Samir Badran-stormen visar varför influencers vägrar bli granskade

"Är det ett skämt att du och dina kollegor sitter och anmäler mina inlägg på instagram? (Vi håller ihop i denna bransch) FUCK THAT! Riktigt jävla besviken.” Badrans respons på Yasmine Winberg och Julia Lundins granskning av icke reklammärkta Instagram-inlägg verkar chocka både media och allmänheten. Vad är det för svar från en person med över 600 000 följare? Förstår han inte att han når 13 gånger så många människor som tidningen som granskar honom, att han är en makthavare? Det korta svaret är nog nej. De flesta stora influencers förstår så klart att de är förebilder, och borde agera som goda föredömen, men att de skulle behöva svara på kritiska frågor från journalister?

Precis där tror jag också att vi hittar grundproblematiken i frågan om influencers och medias relation. De har, fram tills nu, med undantag för okritiska livsstilsmedier, varit fullständigt ointresserad av varandra.

LÄS MER: Vi anmälde 14 influencers till RO – fällningarna förändrar en hel bransch

I snart ett decennium har vi sett framväxten av influencers, youtubers och kreatörer med allt större räckvidd och makt. De har, tillsammans, skapat ett nytt universum där de själva och med sina följare bestämmer spelreglerna för det innehåll som ska finnas och produceras. På det sätt de vill, när de vill. En subkultur som växt upp vid sidan av traditionell media, långt ifrån “makten” och det etablissemang de kan läsa om i tidningarna och se på nyheterna.

Under tiden har “gammelmedia”, på avstånd iakttagit framväxten av ett nytt medielandskap, men inte fullt ut förstått innebörden av det, varken när det kommer till genomslagskraft, räckvidd eller lojalitet. Ibland har de ingripit och kritiserat en youtuber utan kontext och förståelse för mediet. Men när de nu, ett antal år för sent långsamt börjar begripa landskapet, inser de att jo, visst ska influencers likt samhällets andra makthavare, granskas och ställas till svars. För influencern blir det en chock – samma media som aldrig tidigare varit intresserad, och vi inte haft något med att göra, ska nu granska och ställa frågor till oss? Svaret blir reflex- och känslomässigt, nu ska de plötsligt dra oss i smutsen, medvetet missuppfatta och försöka profitera på våra följare. Responsen blir spetsiga citat i Insta Stories och vana mediekonsumenter förfasas över den nya generationens nonchalans och brist på analys. Resultatet blir således väntat, en god journalistisk granskning upplevs av de vana mediekonsumenterna som självklar och viktig, men av de nya medierna och dess konsumenter som sabotage och illvilja, ja rent av kvinnohat om man ska tyda en influencer.

LÄS MER: Nocco's Linus Carlén fälld av RO – trots anställningen

Grundproblemet är förstås inte bara ointresset och den bristande förståelsen för varandra, det är också att båda parterna har känslan att det är de som är David i kampen mot Goliat – och likt all pågående samtidsdebatt tycks ingen bli klokare men alla argare.

En kompis sa till mig efter granskningen att man “måste göra skillnad på folk som gör vad de älskar och folk som gör det för att tjäna pengar”. Och det är det perspektivet som glöms bort.  Att de här makthavarna, inte ens av sina följare, uppfattas som makthavare, utan personer som gör något de älskar. De borde därför inte granskas lika hårt, de är ju precis som oss. Efter en lång diskussion om influencers stora makt att påverka återkom han, “eller nu när jag tänker på det är min, om något luddiga, position ganska påverkad av känslor och lojalitet, vilket är en ny självinsikt. Jag har svårt att vara objektiv för det känns som att ni pratar om mina polare”.

För visst är det så att influencers kommer behöva finna sig i att bli granskade och ifrågasatta av media, och det är helt normalt och något de måste börja förhålla sig till. Med räckvidd följer makt och med makt följer ansvar. Når man 50 000 personer och väljer att ta emot en sponsrad resa till Dubai från Förenade Arabemiratens turistbyrå måste man kunna svara på frågor. Till exempel varför man har fattat beslutet att marknadsföra en stat som torterar hbtq-personer, fängslar journalister och där polisen omhändertar gravida kvinnor som inte är gifta. Även om känslan är att man är som vem som helst, men med skillnaden att man råkar ha många följare som gillar det du gör, så krävs det en förståelse för att man sannolikt når långt många fler än tidningen som granskar en.

Julia Lundin

Redaktör Resumé Insikt

julia.lundin@resume.se


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.