Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Cecilia Strandell går efter konflikt med vd

Publicerad: 26 mars 2008, 18:58

Q-Meds marknadsdirektör Cecilia Strandell slutar efter bråk med vd:n och grundaren Bengt Ågerup. Ny marknadsdirektör blir Tommy Gullbo.


Cecilia Strandell lämnar Q-med efter bara ett år. Foto: Mats Lundqvist

Cecilia Strandell lämnar tjänsten som marknadsdirektör på Q-Med efter endast ett år på posten. Efter fjorton år på Proctor & Gamble skulle hon föra in mer konsumentfokus på Q-Meds produkter.

Strategin bakom att vända sig mer mot konsumenterna kom efter ökad internationell konkurrens från bland annat läkemedelsbolaget Colbar. Tidigare fokuserade Q-Med på att marknadsföra sig mot läkarna, men rekryteringen av Cecilia Strandell innebar ett medvetet avsteg från den strategin. Nu skulle man vända sig till konsumenterna i mycket högre grad.

Men någonstans här blev Cecilia Strandell och Bengt Ågerup oense om i vilken grad man skulle vända sig till slutkonsumenter och i vilken grad man skulle vända sig mot läkare.

Madelene Sandgren är informationsdirektör på Q-Med:

Varför slutade hon efter så kort tid?

– Det berodde på olika syn på strategi mellan henne och vd:n Bengt Ågerup.

Men hon fick inte sparken?

– Nej, i samband med att de hade olika syn på marknadsföringsarbetet så valde hon att sluta.

Vad handlade skillnaden om?

– Det handlade om graden av konsumentfokus som vi ska ha. Det är en strategiförändring som vi gör och när vi väljer att inte så kraftfullt rikta oss mot konsumenter så valde hon att sluta.

Cecilia Strandell gick ut i en stor reklambyråpitch under hösten 2007 och valde i oktober samma år King som ny reklambyrå åt koncernen. En strålande Sunit Mehrotra, vd på King, sken i kapp med Cecilia Strandell när uppdraget presenterades.
– Det här blir ett av våra topp fem-uppdrag, sade Sunit Mehrotra då.

Resumé har sökt Cecilia Strandell utan framgång

Claes de Faire

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.