Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Charlotta Wågert

Publicerad: 6 december 2007, 21:55

Charlotta Wågert, projektledare på pr-byrån Mahir, som ska kommunicera att Grammisgalan är ett musikpris att räkna med igen.


Charlotta Wågert.

Varför blev ni valda som Grammisgalans pr-byrå?
– Jag tror att det beror på att vi har en bred erfarenhet och många kontakter inom musikbranschen. Vi är bra på modern kommunikation och det tror jag avgjorde saken.

Vilka är utmaningarna med Grammisgalan som kund?
– Det är ingen hemlighet att priset har legat på dekis ett antal år. Det har varit ett sjunkande skepp. Det blir självklart en utmaning för oss att få in positiv energi. Att vi kommunicerar alla de förändringar som görs på ett rätt sätt. Vi har börjat hos skivbolagen för att få dem intresserade igen.

Hur har det gått hittills?
– Jättebra. Peter Settman som är tv-chef på Grammisgalans nya produktionsbolag Baluba har en stor trovärdighet i branschen. Han är väldigt duktig på att förmedla sitt budskap. Vi har även varit på vartenda skivbolag då galan inte skulle vara mycket utan dem. Om vi får dem att tycka det är roligt igen kommer det i sin tur påverka artisterna.

Just att Grammisgalan har tappat i popularitet och att priset allmänt ses som mindre viktigt numera, vad beror det på tror du?
– Att man inte har varit ärliga med den saken. Att man måste göra något åt den negativa trenden. Man borde ha sagt ”Vi har gjort fel, vi måste förändra”. Men nu är det ett helt nytt gäng som kommer in: ny pr-byrå, nytt produktionsbolag och nya lokaler. Så det kommer göra skillnad.

Vad tror du folkets större inflytande betyder för galan?
– Det är en helt naturlig utveckling. Om man ska vara ett folkligt pris måste man engagera människor, annars kommer de bara att rycka på axlarna.

Vad har ni för aktiviteter inplanerade fram till galan hålls?
– Vi avverkade en stor milstolpe med den stora presskonferensen i går. Det var jättebra tryck på den. Där lyckades vi även    få en gruppbild på alla de nominerade artisterna. Nu närmast ska vi kommunicera vilka artister som kommer att uppträda, hur svenska folket gör för att rösta och sedan den shortlist som kommer i mellandagarna. Vår förhoppning är att lägga en lång pr-matta för att bygga upp stämningen ordentligt inför galan den 9 januari nästa år.

Linus Fremin

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.