Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag31.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Charlotte Simonsen

Publicerad: 9 December 2010, 12:23

Charlotte Simonsen, head of corporate communication på Lego.


Ämnen i artikeln:

Lego

Har ni börjat skrämma små barn?
– Nej, verkligen inte. Hur så?

Aftonbladet har en stor artikel där ert spel om värdetransportrån kritiseras?
– Jo, men när pojkar leker med bilar är det viktigaste att få krascha. Och det fina med Lego är att bilarna går att bygga upp igen.

Men rån?
– Jo, men vi har klassiska tjuv- och polisspel också. Det är ett sätt att utveckla barns förståelse av världen. Om du stjäl tar polisen dig. I leken lär de sig samhällets normer.

När min grabb var liten köpte jag piratlego, där kan man verkligen prata om stort värdetransportrån ...
– Jag gissar att han inte är pirat i Adenviken i dag.

Nej, han säljer internetreklam, en annat sorts rån. Men var går er gräns?
– Vi gör inte moderna krigsleksaker som tanks eller krigsskepp. Men bland det första pojkar bygger av legoklossar är en pistol.

Ni gör klassiska krigsspel med riddare och svärd och farligheter?
– Ja, pojkar älskar rollspel. De prövar sig fram till en moral och det goda vinner oftast.

Testar ni spelen med psykologer och pedagoger?
– Nej, vi testar dem på barn, de är de bästa utvecklarna.

Har ni samma moraldebatt om ”farliga” leksaker i Danmark?
– Nej, inte alls.

Vad är det för fel på oss svenskar då?
– Inget fel alls. Men det finns kulturella skillnader.

Leif Holmkvist

Reporter

leif.holmkvist@resume.se

Ämnen i artikeln:

Lego

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.