Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag29.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Chef förlorar varumärkestvist

Publicerad: 12 Augusti 2010, 11:38

Tidningen Chef invände mot att Akademikerförbundet SSR registrerar varumärket ”Chefstidningen”. Men PRV lämnar ärendet utan åtgärd.


Ämnen i artikeln:

PRV

Tidningen Chef ägs av Ledarna och vänder sig till alla Sveriges chefer. Enligt TS hade tidningen en upplaga på 111 600 för helåret 2009.

Nyligen vände de sig till Patent- och Registreringsverket, PRV, för att invända mot registreringen av varumärket Chefstidningen, som Akademikerförbundet SSR ligger bakom.

Chefstidningen är ett HR- och ledarskapsmagasin för akademiker medan tidningen Chef riktar sig till alla chefer i Sverige.

I invändningen till PRV menar tidningen Chef att deras varumärke är så pass inarbetat att det råder en stor risk för förväxling. Både vad det gäller själva varumärket och varuslaget.

Men PRV ger alltså invändningen kalla handen. I sitt beslut skriver verket att ”Chef respektive tidningen Chef inte är att se som inarbetade och därmed inte utgör hinder för innehavarens registrering”.

Detta främst på grund av lay-outen skiljer sig så pass mycket mellan tidningarna, och att Chefstidningens innehåll skiljer sig väsentligt mot tidnings Chef.

Fredrik Thambert

Ämnen i artikeln:

PRV

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.