Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Chics försäljningssiffror lyser med sin frånvaro

Publicerad: 1 juli 2008, 11:25

Imorgon kommer andra numret av nya tidningen Chic ut i butikerna. Hur första numret gick är dock fortfarande oklart. – Vi har fått en indikation på att det gått väldigt bra men statistikrapporten är inte klar än. De exakta uppgifterna får vi troligtvis inte förrän mot slutet av veckan, säger Charlotta Flinkenberg.


Första numret av Chic.

Första numret av Chic, som kom ut i butikerna den 17 juni, trycktes totalt i cirka 170 000 exemplar. Imorgon landar det andra numret i butikerna. Det är första numret till fullt pris. Första numret kostade 10 kronor. Nu ska läsarna betala 25 kronor.

– Vi har höga förväntningar på den här tidningen. Sommaren är en bra tid för den här typen av tidningar och vi satsar hårt, säger Charlotta Flinkenberg.

Andra numret trycks i cirka 100 000 exemplar. Även det är en hög siffra för en nystartad tidning i genren .

Kommer ni att ligga runt 100 000 exemplar i framtiden?
– Vi hoppas att ligga högt men några exakta siffror kan jag inte ge än. Vi får se hur tidigare nummer har sålt och hur mycket returer som kommer in.

Andra numret av Chic.

Vad tycker du om nummer två?
– Det är bättre än det första, det tycker vi allihopa. Omslaget tar för sig bättre. Det är färgglatt och fint och har lite bättre dynamik, säger Flinkenberg.

Första numret lanserades med hjälp av en massiv reklamkampanj som gick brett i print, utomhus, på tv och bio. Utomhus syntes kampanjen endast under själva lanseringsveckan men i övrig media fortsätter kampanjen även under nummer två och tre. Bland annat har reklambyrån Bates Red Cell gjort en reklamfilm helt inspelad med en mobiltelefon. I filmen får man se tidningens chefredaktör Charlotta Flinkenberg på olika shoppingrundor där hon filmar sina tips till läsarna.

– Det var byråns idé att filma allt med en mobiltelefon och helt ärligt så var jag lite skeptisk i början. Det var viktigt att kvalitén blev okej och att det inte blev för dogma-rörigt. Dessutom var den lite knepig att spela in eftersom jag skulle filma mig själv. Det var också lite pinsamt att gå runt på Topshop och filma och prata med sig själv, fast det är sånt man får bjuda på.

Enligt Mattias Rendahl, ad på byrån, är tanken med filmen att den ska nå tidningens målgrupp via ett språk som de själva använder.
– Många använder mobilen för att filma av sina tänkbara köp, sedan skickar man filmen till sina kompisar för att få en second opinion, sedan slår man kanske till.

Målet med filmen, som just nu visas på TV3, TV4, Kanal 5 och TV6 samt SF-bio, är att visa upp vilken koll tidningen och Flinkenberg har på mode, make-up och kändisar.

Läs även: Så retade Charlotta gallfeber på Amelia

Chic

Byrå:  Bates Red Cell
 Arbetsgrupp:   Mattias Rendahl ad, Christian Callert copy, Stefan Nipstad regi, Mikael Ståhl projektledning, Charlotte Wengblad produktionsledning
 Foto: Charlotta Flinkenberg
 Manus: Charlotta Flinkenberg
 Postproduktion: Good World

Linda Fagerlind

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.