Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Nyheter
Publicerad: 17 oktober 2019, 09:47
Circle K är drivmedelsföretaget som beskriver sig som Sveriges största hamburgerkedja. Lisa Vejlo Degerman tankar framgångsrikt varumärket med nya smaker. Det gör henne till Sveriges Bästa Marknadschef i kategorin drivmedel.
Ämnen i artikeln:
Circle KDet var 2016 som Statoil blev Circle K. Då handlade det fortfarande om drivmedel. I princip klassades Statoil som synonymt med bensinmackar. Därför uppfattades namnbytet som riskfyllt. Tack vare en ordentlig rivstart med både pr-insatser och kommersiella medier som drevs av dåvarande marknadschef Johan Backman och kommunikationschef Lisa Vejlo Degerman hade namnet Circle K endast ett år senare närmat sig samma nivåer på kännedom som Statoil.
Namnbytet blev för Circle K en chans att uppdatera sitt varumärke med nya erbjudanden. En storsatsning på ett nytt butikskoncept med fokus på mat har gjort att Circle K numera kallar sig för en fullservicestation. Samtidigt laddar de inför framtiden genom att växa sitt nät med laddstationer för elbilar – en viktig och smart satsning med tanke på hållbarhetsfrågans skyhöga status. Som följd hårdnar konkurrensen på området. Nu satsar till och med McDonald's på laddstolpar.
Circle K:s satsningarna tycks ha gjort intryck på kunderna. Lisa Vejlo Degerman, som sedan ett år tillbaka har fått ansvar över både kommunikation och marknadsföring, driver i dag ett varumärke där i stort sett alla mått pekar stadigt uppåt: Circle K upplevs som tillgängligt, känt, omtyckt och speciellt.
Det stora fokuset på matutbudet har antagligen haft störst betydelse för att särskilja Circle K från konkurrenterna, då konsumenterna i högre grad förknippar Circle K med snabbmat än vad de gör med de andra drivmedelskedjorna. Matsatsningen har sannolikt också betydelse för konsumenternas emotionella koppling till Circle K – vägen till hjärtat går ju via magen.
Circle K har dessutom vågat sticka ut hakan i sin marknadsföring. Tidigare under hösten lanserade McDonald's en minikampanj inspirerad av bensinstationer för att uppmärksamma sin satsning på laddstationer. Circle K svarade genom en kaxig blixtkampanj i sociala medier. McDonald's satsning välkomnas, men visar samtidigt på hur mycket längre fram i utvecklingen av laddstolpar som Circle K har kommit. Dessutom passar Circle K på att välkomna kunderna till "Sveriges största hamburgerkedja" – med sina drygt 700 mackar är de faktiskt större än McDonald's som jämförelsevis har blygsamma 230 restauranger i Sverige.
Starka attribut: Utbud, service, butiker, snabbmat, tjänster.
Ökade: Andelsen som föredrar Circle K ökade från 55 till 59 procent.
Reklambyrå: SMFB.
Mediebyrå: Starcom.
Pr-byrå: Burson Cohn & Wolf.
Ämnen i artikeln:
Circle K