Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag28.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Citypaketet blir storsponsor till Guldägget

Publicerad: 27 Januari 2010, 15:34

Sveriges Kommunikationsbyråer har tecknat ett sponsoravtal med Citypaketet kring Guldägget värt 750 000 kronor. Nya avtalet innebär att sponsorbudgeten har infriats. Avtalet rymmer även instiftning av copywriter-priset Guldskriftsakademin.


Ämnen i artikeln:

Ulf StrömqvistGuldägget

Ulf Strömqvist, ordförande i Sveriges kommunikationsbyråer.

Citypaketet är ett annonssamarbete mellan DN, GP och Sydsvenskan. Nu står det klart att man än en gång går in som sponsor för Guldägget. Denna gång i ett mer omfattande avtal än tidigare:
– Genom avtalet med Citypaketet har vi infriat vår sponsorbudget för Guldägget, säger Ulf Strömqvist, ordförande för Sveriges Kommunikationsbyråer.

Förutom att sponsoravtalet innebär ett tillskott på 750 000 kronor instiftas ett nytt pris, Guldskriftsakademin. Juryn består av sju personer med goda kunskaper inom just kommersiella texter, vilka dessa blir är inte klart:
– Det finns en stark koppling mellan det kommersiellt skrivna ordet och tidningsannonsering. Och syftet med priset är att utveckla tidningsannonseringens möjligheter. Vi vill helt enkelt belöna extraordinära copywriter-insatser, säger Ulf Strömqvist.

Inom avtalet ryms även Young Lions, en tävling för unga begåvade skribenter. Tävlingen har ingen koppling till Guldägget utan genomförs i samband med Cannes Lions.

Avtalet innebär att kommande sponsorer är att betrakta som ren bonus. En sådan är på ingång inom ett par veckor, men denna innebär inga ytterligare intäkter till förbundet. Tanken är i stället att förbundet och sponsorn ska utbyta tjänster.
Igår kunde Resumé rapportera att antalet bidrag till Guldägget rasat med 13 procent, men Ulf Strömqvist ser det inte som något ras:
– Det är snarare en begränsad minskning. Självklart är vi aldrig nöjda med att antalet bidrag minskar, men med tanke på konjunkturen hade jag nog räknat med att det hade sjunkit än mer, säger Ulf Strömqvist.

För varje bidrag får byråerna betala en avgift till förbundet. Totalt sett räknar Ulf Strömqvist med att minskningen innebär att förbundet tappar ett par hundratusen i intäkter. Detta tycker han ligger inom en acceptabel nivå:
– Det här är dagsfärska siffror. Nästa steg blir att analysera totala intäkterna och jämföra med budget, säger Ulf Strömqvist.

Totalt har 159 byråer lämnat in bidrag, varav 58 är medlemsföretag hos Sveriges Kommunikationsbyråer.
Kategorier som har gått bakåt är exempelvis design med en minskning på 34 procent jämfört med föregående år, film 35 procent, tidningsannonsering 26 procent, utomhus 29 procent, direkt 27 procent, media 5 procent och interaktivt 4 procent. På stark frammarsch är kategorier som radio med 30 procents ökning och pr med 38 procent, medan integrerat står för en blygsam ökning på 2 procent.

Karl-Johan Byttner

Ämnen i artikeln:

Ulf StrömqvistGuldägget

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.