Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag24.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Clear Channel plockar ned anti-abort-kampanj efter kritikstorm

Publicerad: 1 Oktober 2019, 05:42

Clear Channel i Storbritannien tar ned kritiserad anti-abortkampanj.

Foto: Clear Channel / Twitter

Clear Channel plockar ned anti-abortorganisationen CBR:s utomhuskampanj efter stark kritik, Com Hem stoppar sin annonsering i Svenska Mordhistorier efter plagiatavslöjandet och svenska myndigheter lägger miljontals kronor på poddsatsningar. Det är några av nyheterna i morgonsvepet.


Ämnen i artikeln:

SpotifyCom HemClear ChannelJerry Seinfeld

Utomhusbolaget Clear Channel befinner sig mitt uppe i arbetet med att plocka ned en serie utomhustavlor med en anti-abortkampanj i London. Det skriver The Drum. Kampanjen sattes upp i staden under helgen i samband med en demonstration av anti-abortgruppen CBR UK. Enligt polisen förlöpte själva demonstrationen fredligt, men den efterföljande annonskampanjen har väckt stark kritik. Utomhustavlorna består av en bild som CBR hävdar föreställer ett nio veckor gammalt foster, någon som många menar kan vara ångestframkallande för kvinnor som har gjort en abort eller drabbats av ett missfall.

CBR UK riktar sig i kampanjen mot Labour-ledamoten Stella Creasy med budskapet "Stop Stella". Hon ledde nyligen ett försök att skapa rätt till abort på Nordirland, vilket har resulterat i abort väntas bli avkriminaliserat i landet. Kritiken mot Clear Channel för att de lät sätta upp kampanjen lät inte vänta på sig på sociala medier. Stella Creasy själv gick ut på Twitter och frågade: "Twitter – kan du hjälpa mig få kontakt med Clear Channels vd? Hur mycket fick ni betalt för den här skiten?"

Advertising Standards Authority (ASA) har enligt The Drum fått in över 100 klagomål på kampanjen. Clear Channel har som följd av kritikstormen beslutat sig för plocka ned kampanjen, och har bett om ursäkt till Stella Creasy.

LÄS MER: "Google gav gratis annonsutrymme till anti-abortorganisation"

Förlaget stoppar Svenska Mordhistorier – och Com Hem slutar sponsra
Den populära podcasten Svenska mordhistorier har fler än 200 miljoner lyssningar och är den största true crime-podcasten i Sverige. Men en granskning av Kulturnyheterna som publicerades i dagarna visar att både podcasten och dess nyutgivna bok återkommande och i stor omfattning plagierar svenska nyhetsartiklar och bloggar. Nu har förlaget Bookmark valt att tillfälligt stoppa den bok med samma namn som består av 12 manus från podden, skriver SVT. Akademibokhandeln och Bokus meddelar dessutom att de tar bort boken ur sortimentet. Samtidigt väljer Com Hem att stoppa sin annonsering i podcasten.

– Det här är såklart ingenting som Com Hem står bakom. Vi har därför valt att bli exkluderade från Svenska mordhistorier, säger Louise Ekman, kommunikationschef för Tele2, som äger Com Hem, till Kulturnyheterna.

Myndigheter lägger miljontals kronor på poddsatsningar
DN har kartlagt poddar som 19 svenska myndigheter har gjort de senaste åren. Tillsammans har de betalat över fem miljoner kronor för satsningarna, som består av utgifter för produktionsbolag, inköpt utrustning, arvoden till medverkande gäster och resor för inspelningar. I DN:s kartläggning är Naturvårdsverkets podd den överlägset dyraste produktionen när kostnaden slås ut på antalet producerade avsnitt. Naturvårdsverket betalade 470.000 kronor till flera olika produktionsbolag för att göra fyra avsnitt, vilket blir cirka 117.500 kronor per episod. Podden startade våren 2017 med tre avsnitt av "Prat om klimat" där lyssnarna fick lära sig hur man lever klimatanpassat. Nio månader senare gjordes ett avsnitt om ekosystemtjänster. Därefter lades poddsatsningen på is.

– Vi är inte riktigt nöjda. Vi skulle vilja att fler lyssnade på poddarna för att vi skulle säga att det var effektivt. Det är det som gjort att vi inte valt att gå vidare just nu i alla fall, säger Naturvårdsverkets kommunikationschef Berit Oscarsson till DN.

Seinfeld vinner upphovsrättstvist
Den amerikanske komikern Jerry Seinfeld har vunnit en tvist om upphovsrätten till hans intervjuserie "Comedians in cars getting coffee" som går på Netflix. Det skriver Variety. Det är producenten och regissören Christian Charles, en före detta medarbetare till Seinfeld, som hävdar att han presenterade idén till "Comedians in cars getting coffee" för Seinfeld redan 2002, men att komikern då tackade nej. Christian Charles lämnade 2017 in en stämningsansökan för att försöka få den ersättning han tyckte sig ha rätt till. Men stämningsansökan har nu fått avslag eftersom det anses ha gått för lång tid sedan programmet hade premiär.

Asics skyller porrskyltar på hackare
Sportvarumärket Asics har bett om ursäkt efter att pornografiskt innehåll visades i nio timmar på digitala skärmar utanför bolagets flagship-butik i Auckland på Nya Zealand. Det skriver BBC. Asics skyller det inträffade på hackare som ska ha lyckats få tillgång till systemet och på så vis kunnat spela upp innehållet.

"Vi jobbar med vår mjukvaru- och onlinesäkerhet för att säkerställa att någonting liknande inte händer igen", säger Asics i ett uttalande.

Spotify på väg att ingå videoparterskap
Analytiker på Rosenblatt bedömer att streamingjätten Spotify är nära att tillkännage ett partnerskap inom en satsning på video. Det skriver Di Digital. Enligt analytikerna skulle en sådan nyhet ha en positiv påverkan på Spotifys aktie, som har fallit med nästan 30 procent efter att i augusti ha nått en topp. Spotify samarbetar sedan tidigare med amerikanska tv-streamingbolaget Hulu när det gäller försäljning och sampaketering av prenumerationer.

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.