Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

"Coca-Cola framställer kvinnor som rena sexobjekt"

Publicerad: 20 mars 2009, 08:09

Coca-Colas marknadsföring av läsken Coke Zero, som vänder sig till killar, fälls av ERK. Den framställer kvinnor som rena sexobjekt, skriver rådet i sin bedömning.


Bild från Coke Zeros hemsida. Det är dock inte den som fälls av ERK.

Det är hemsidan för Coke Zero som hamnat under ERK:s lupp. Den granskade hemsidan är nu utbytt mot en reklamfilm.

På den gamla hemsidan satt tre killar i en soffa. Där fanns testet ”Zero Boot Camp”, där besökaren bland annat får lära sig hur man får mer sex utan förspel av sin flickvän. Besvaras frågorna rätt står flickvännen bredvid sängen iklädd trosor och bh.

På sajten har Coke också sålt en ätbar bh, en sax att klippa upp trosor med. Samt en fjärrkontroll utformad som en kaffemugg. Syftet med den senare är att flickvännen ska tro att den vanliga fjärrkontrollen är borta och killen lugnt kan fortsätta titta på sport.

Det här har anmälts av ERK av flera privatpersoner.

Coca-Cola har svarat att syftet är att framställa en bekymmersfri livsstil. Tonen är grabbig, men inte könsdiskriminerande. Företaget anser också att ”Zero Boot Camp” är en diskussion mellan två jämnbördiga parter. Den är möjligen schbloniserad, men inte kränkande, skriver läskjätten. De produkter som säljs på sajten är sexiga, men inte kränkande, argumenterar Coca-Cola vidare.

ERK godtar inte Coca-Colas argument  utan skriver i sin bedömning:

”Reklamen framställer enligt rådets mening kvinnor som rena sexobjekt. Reklamen kan inte anses annat än kränkande för kvinnor i allmänhet. Därutöver konserverar reklamen en otidsenlig syn på könsrollerna och den är därigenom nedvärderande för både kvinnor och män.”

En av bilderna i Panos Emporios katalog som fälls.

Under samma möte fälldes även T6 Poker för att de använt spelkort där en kvinnlig figur figurerat med en djup urringning.

Även baddräktstillverkaren Panos Emporio fälls. Rådets bedöming baserar sig på hur modellerna framställts, inte att de har baddräkter på sig.
” I många av de bilder som förekommer i katalogen poserar modellerna på ett sätt som för tankarna till sex snarare än bad. Rådet anser dock inte att alla bilder med en sådan karaktär kan anses vara könsdiskriminerande. Att vissa bilder är tagna i en i en mörk inomhusmiljö förstärker anspelningen på sex, liksom att modellen avbildas liggande i utmanande poser. De bilder som beskrivits närmare ovan är enligt rådets mening utformade så att gränsen passerats för vad som kan godtas. Kvinnans kropp används i dessa bilder som blickfång av sexuell natur utan tillräckligt samband med den marknadsförda produkten. Marknadsföringen i dessa delar är därmed enligt rådets mening sexistisk.”

Tobias Rydergren

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.