Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Coca-Cola gör ingen skillnad på svenskar och norrmän

Publicerad: 8 november 2007, 12:21

Coca-Cola Sverige har idag gått ut med information om att de lanserar Vanilla Coke som tredje land i världen, eftersom svenskar är så trendkänsliga och snabba på att testa nya saker. Samtidigt går Coca-Cola i Norge ut med samma information - ord för ord.


I norska Handelsbladet säger Stein Rømmerud, informationschef på Coca-Cola Norge, idag såhär;- Norrmän är nyfikna och extremt snabba att ta till sig nyheter, så det är inte konstigt att Norge är en av de första marknaderna där Vanilla Coke lanseras.Byt ut "norrmän" mot "svenskar", så har du i det närmaste ordagrant vad svenska Coca-Colas vd Catarina Stackelberg sa i en intervju i CNN i morse. Men hon ser inget konstigt i de identiska ordvalen.- Klart att Norge också vill få ut informationen om Vanilla Coke så tidigt som möjligt, vi lanserar ju så nära på varandra. Men vi i Sverige lanserar före Norge, redan den 11 november. I Norge sker lanseringen två veckor senare, säger Catarina Stackelberg.Sverige och Norge samarbetar inför lanseringen och den konsumentundersökning om vanilj som både svenska och norska Coca-Cola hänvisar till har man gjort gemensamt. Därför är också resultaten desamma. Det är dock inte - trots att man skulle kunna tro det - samma pr-byrå inkopplad i de båda lanseringarna. Samordningen av uttalandena har därför troligen skett på högre nivå.

Pia Grahn

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.