Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Coca Cola släpper energidryck under egna varumärket

Publicerad: 29 mars 2019, 12:17

Coca Cola lanserar sin första energidryck under sitt eget varumärke, Coca Cola Energy. Drycken kommer att lanseras i Storbritannien under våren 2019. Drycken är en del av bolagets satsning för att bli ett komplett dryckesföretag.


Ämnen i artikeln:

Coca-Cola

Coca Colas energidryck kommer att finnas i två varianter, en med socker och en utan. Den kommer att lanseras i Storbritannien i slutet av april tillsammans med en integrerad marknadsföringskampanj.

– Vår strategi är att erbjuda människor ett brett utbud av drycker för att möta olika livsstilar och tillfällen och Coca Cola Energy är det senaste exemplet, berättar Storbritannien och Irlands general manager för Coca Cola Jon Woods, för Marketing Week.

Energidrycken innehåller en kombination av koffein, guarana extrakt och B-vitamin och är avsedd för målgruppen 18-35-åringar och den kommer att stå i direkt konkurrens med Red Bull, Lucozade och Coca Colas Monster. Coca Colas marknadschef, Javier Meza, har skrivit på företagets blogg att den nya drycken "är i linje med vårt senaste arbete för att diversifiera våra äldre varumärken". Han tillägger att Coca Cola alltid letar nya sätt för expandering av deras produkter och vill ge människor de drycker de vill ha, samt att energidrycker är en av de mest växande kategorierna i branschen.

Coca Cola Energys burkar kommer att ha en egen visuell identitet samtidigt som det kommer att framgå att drycken är en del av Coca Colas varumärke. Storleken på burkarna kommer att vara 250 ml-burkar och de kommer att innehålla nästan fyra gånger så mycket koffein som vanlig Coca Cola. 80 mg/250 mg jämfört med 24 mg som originalburken.

Lanseringen av Coca Cola Energy har dock orsakat en tvist mellan Monster och Coca Cola. Enligt Monster går den nya produkten emot de ursprungliga affärsöverenskommelser där Monster hävdar att de båda var överens om att alla energidrycker skulle släppas under varumärket Monster. Dock har Coca Cola en annan tolkning av affären.

Ämnen i artikeln:

Coca-Cola

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.