Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag20.02.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Cohn & Wolfe ökar i omsättning – men minskar i antal anställda

Publicerad: 19 Juli 2018, 11:09

Marta Karlqvist, vd på Cohn & Wolfe.

Cohn & Wolfes omsättning för 2017 är den högsta på tio år – samtidigt så är antal anställda nere på den lägsta siffran på tio år.


Ämnen i artikeln:

Marta KarlqvistBurson-MarstellerCohn & WolfeWPP

Under 2017 har Cohn & Wolfe Stockholm ökat sin omsättning. Det är byråns största ökning sedan 2008 och ligger på strax över 38 miljoner, jämfört med strax under 34 miljoner föregående år.

Samtidigt har man successivt trappat ner på antalet anställda de senaste åren. Sedan 2014 har man minskat från 26 anställda till 21, men också ökat sin vinstmarginal rejält från samma period. 2014 låg vinstmarginalen på 4,16 procent och 2017 var siffran uppe på 15,71 procent.

Omsättningstillväxten mellan 2016-2017 har alltså ökat med 12,8 procent, vilket enligt Cohn & Wolfe beror på ökat förtroende bland befintliga kunder och nya avtal med storkunder som BMW, Pernod Ricard, Allergan och ASKO.

Framför allt har uppdrag inom hälsosektorn samt projekt som omfattat rörligt, webb, content och foto ökat under året. Rörelseresultatet har därför förbättrats och 2017 låg siffran på nära sex miljoner.

Prismässigt blev 2017 ett bra år för fullservicebyrån som kammade hem vinster i Cannes, The One Show, Echo Awards och D&AD samt två guld i Spinn för Carlsberg "Non-Alco" och "Kolla Bollarna" för Ung Cancer.

Det har även hänt grejer globalt för Cohn & Wolfe. I februari tidigare i år beslutade nätverksjätten tillika ägaren WPP att slå ihop pr-byråerna Burson-Marsteller och Cohn & Wolfe till en och samma byrå. I och med sammanslagningen blir verksamheten en av de allra största i världen med cirka 4000 anställda.

"Efter räkenskapsårets slut, i februari 2018, meddelade WPP Group Pie att de ägda verksamheterna Burson-Marsteller och Cohn & Wolfe slås samman på global basis till en gemensam verksamhet under namnet Burson Cohn & Wolfe. På lokal nivå finns dock inget beslut om huruvida dotterbolagen skall fusioneras legalt", skriver Cohn & Wolfe Stockholm i rapporten.

Läs mer: "Cohn & Wolfe och Burson-Marsteller går ihop: Så blir den nya byrån i Stockholm"

Resumé försöker nå Marta Karlqvist, vd Cohn & Wolfe Stockholm, för en kommentar.

Alex Hartelius

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.