Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Nyheter

Contentbolagen om F&B:s nya giv: "Finns även en motsatt rörelse"

Publicerad: 27 Augusti 2019, 12:57

Anders Ribba, Jonas Terning och Marcus Wikner.

Under gårdagen meddelade Forsman & Bodenfors att byrån skulle inleda en tydligare satsning på content. Spoon, OTW och Make Your Mark välkomnar konkurrensen som de ser som ytterligare tecken på den omtalade branschglidningen.


Ämnen i artikeln:

SpoonForsman & BodenforsOTWMake Your Mark

I går meddelade Sveriges största byrå Forsman & Bodenfors att man skulle komma att strukturera om bolaget. Tidigare har Forsman & Bodenfors haft flera dotterbolag med olika specialkompetenser, däribland F&B Factory och F&B Studios. Framöver kommer man dock dela upp bolaget i två delar – en traditionell reklambyråverksamhet och en ny del med erbjudande inom aktivering, innehåll, produktion och media. Till en början kommer den nya avdelningen att bestå av 50 medarbetare, men framöver kommer den än så länge icke-namngivna avdelningen att rekrytera ytterligare.

– Man ser att stora delar av marknaden rör sig åt det här hållet. Är du köpare i dag, är den en hygienfaktor att ha en byrå med allt på plats. Vi gjorde ett strategiskt val för många år sedan genom starten av våra dotterbolag för att bidra med fler delar i kedjan, men nu ser vi behovet av än tajtare processer, berättade Forsman & Bodenfors vd Silla Levin för Resumé.

Att Sveriges genom tiderna främsta reklambyrå ytterligare letar sig in på contentområdet gör förstås att konkurrensen på contentmarknaden hårdnar. Resumé vände sig till tre av de största aktörerna inom content för att se hur de ser på Forsman & Bodenfors nya giv.

Spoon, OTW och Make Your Mark säger sig alla tre välkomna Forsman & Bodenfors. Anders Ribba, vd på Spoon, påpekar dock att F&B länge jobbat med content marketing och att den nya satsningen skänker nytt ljus åt den pågående branschglidningen.

– Problemet är att den nomenklatur som används för att beskriva vad som görs i branschen och även hur branschen är uppdelad - är förlegad. Det är inte alltid så mycket som skiljer byråer åt inom olika discipliner. Det finns såklart stora skillnader mellan olika byråer men det har väldigt lite att göra med vilken så kallad disciplin de sorterar under, berättar Anders Ribba och fortsätter:

– Just contentbyrå kanske är det svåraste att förstå vad det är eftersom nästan alla byråer arbetar med content i olika former. Det i sig är inte särskiljande, även om det görs olika bra och omfattande på olika håll. Vi är ju alla konsulter inom kommunikation på olika sätt och att Forsman ska omstrukturera sin verksamhet är nog mer ett tecken på att de behöver organisera sig annorlunda - vilket de flesta byråer behöver - för att anpassa sig till ett annat behov hos kunderna.

Även Marcus Wikner, vd på OTW, ser nyheten som ett tecken på ett kommunikationslandskap som konstant ställer nya krav på både byråer och kunder.

– Det är ett tecken på att den omtalade branschglidningen fortsätter och att många traditionella byråer står för nya utmaningar. Då är det kul att så många ser just content som en möjlighet. Samtidigt har även OTW förändrats och, för att vi ska kunna behålla rollen som främst i Norden, startat våra avdelningar för strategi och performance, berättar han.

Jonas Terning tog förra året över som vd på Make Your Mark. Enligt honom har den konstanta kommunikationen blivit allt viktigare, något som lett till att alltfler kunder satsar på just content.

– Parallellt finns en motsvarande rörelse från contentbyråernas sida. Vi går från fokus på produktion till att bli ännu mera strategiska, vilket traditionellt sett har varit reklambyråernas position. Vinnaren blir den byrå som lyckas kombinera hela den här kedjan på effektivast sätt, i tätt samarbete med de allt vassare inhouseavdelningarna.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.