Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag16.07.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Copyn: "Det har varit väldigt stor ångest"

Publicerad: 4 Juni 2010, 09:23

Draftfcbs senaste kampanj för Radiotjänst sprängde reklamens gränser och blev ett internetfenomen. Nu är deras uppföljare klar. – Det känns sjukt svårt att följa upp en sådan film. Det har varit väldigt stor ångest, säger Jesper Eronn copy på Draftfcb.


Ämnen i artikeln:

DraftFCBRadiotjänst

Hjältehyllningarna fortsätter i Draftfcbs senaste kampanj för Radiotjänst.

Tackfilmen vann Silverägget, nådde en miljonpublik internationellt och blev utsatt för kanske det tydligaste tecknet på att man har en bra idé – den snoddes.

Ett så framgångsrikt koncept slänger man så klart inte ut i första taget. När Draftfcb nu kommer med sin uppföljare går det att känna igen sig.
– Principen är exakt densamma som i förra filmen. Det ska vara enkelt att ladda upp en bild. Du ska få maximal belöning och vi har inte gått i fällan som andra gjort: Du behöver inte ställa in en massa saker själv, säger Jesper Eronn.

Den första filmen fick ett mycket stort genomslag hos unga, och genom att hålla sig till samma koncept vill Draftfcb nå ut till dem igen. Samma koncept men med ett helt nytt innehåll.
– På internet är det viktigast att det är något helt nytt. Utmaningen har varit att få det här att bli minst lika bra som den förra. Den första filmen utspelade sig i en fiktiv värld. Vi tänkte ”Vad hände sedan i den här fiktiva världen?”, säger Jesper Eronn.

Planerar ni en hel serie med Tackfilmer nu?

– Vi har inte planerat längre än så här. Vi får se hur det går. Det är väldigt binärt på internet. Antingen funkar det jättebra eller så fungerar det inte alls. Vi vill vänta och se.

Vad tycker du om Tackfilmen 2? Topp eller flopp? Se den nya filmen här.

Ove Gustafsson

Ämnen i artikeln:

DraftFCBRadiotjänst

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.