Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Copywritern som ger Linda Skugge rätt

Publicerad: 17 mars 2009, 08:21

Linda Skugge riktar frän kritik mot reklam- och webbyråernas priser. Copywritern Lennart Andersson, som nyligen startade Textportalen, ger henne delvis rätt.


Ämnen i artikeln:

Linda Skugge

Lennart Andersson, copywriter som driver Textportalen.

– Jag och några kompisar funderade på hur vi skulle jobba nu under finanskrisen. Vi kollade lite på IT-hantverkarna och insåg att det går att få bra kvalitet till ett lägre pris än vad byråerna erbjuder.

Textportalens idé är att vara något av reklambranschens IKEA. Annonsören förser företaget med ett grundmaterial som sedan förfinas till en säljande text. Prislappen är 780 kronor i timmen.
– När jag jobbade på en multinationell byrå ifjol tog de 2 500 kronor i timmen för mina texter och jag skriver inte sämre idag.

Men det är inte en konkurrent till reklambyråerna som Lennart Andersson startat.
– Nej. Jag riktar in mig på snabba lösningar. Det kan vara ett säljbrev eller en pressrelease. Möjligen kan jag fungera som en byrå för en liten lokal annonsör, som inte har råd med en riktig byrå.

Men kan du tjäna pengar på det här?
– Nu är det inte så länge sedan jag startade, men jag tror att jag kan tjäna mer än vad jag gjorde som anställd. Jag märker också att prismedvetenheten har ökat markant den senaste tiden, även hos multinationella företag.

Bland uppdragsgivarna finns bland annat Skånemejerier och Volkswagen Syd. En kundkategori som är intresserad är också danska företag som ska etablera sig i Sverige och som saknar en internationell byrå.

Verksamheten kommer att bedrivas genom att jobba med frilansskribenter.
– Vi kan dra upp verksamheten till 20 om det behövs och dra ner till två om det går dåligt.

Lennart Andersson har tidigare jobbat för byråerna Bilbo & Co, Bates och Norgren i Malmö.

Förtydligande. Lennart Andersson vill lägga till att det finns flera kreatörer som är värda en hög timtaxa.
– Det vi vänder oss emot är att nybörjare, bara för att de fått ett arbete på byrån med stort B, med automatik jämställer sig med erkända profiler.

Tobias Rydergren

Ämnen i artikeln:

Linda Skugge

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.