Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag30.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

CP+B drabbas av diplomatisk frossa

Publicerad: 15 April 2009, 07:26

Nej, det går inte att ut svängarna bara för att filmen rullar utanför USA. Crispin Porter & Boguskys senaste film för Texas Whopper kryddades med inslag som inte föll Mexikanska diplomater i smaken. Trots att den riktades till en europeisk publik.


Crispin Porter & Boguskys samarbete med Burger King har varit både banbrytande och byggt mycket av byråns identitet.
CP+B har byggt sin reklam kring den fiktive ”The King”, som är synonym med varumärket i USA men i stort sett är helt anonym i till exempel Sverige.

Utanför USA har Burger King många gånger använt sig av lokala byråer, men CP+B har också gjort filmer riktade direkt för den europeiska marknaden, för länder som till exempel Storbritannien och Spanien.

Och det är i den senaste filmen för Texas Whopper för den europeiska marknaden som CP+B leker med nationella stereotyper som byrån kanske trodde skulle passera den nordamerikanska marknaden obemärkt.
Men icke.
I 30-sekundersfilmen möter en klassiskt utstyrd mexikansk fribrottare i miniformat en jättelik Texas-cowboy, som efter lite trevande male-bonding förenas i sin kärlek till kryddiga Texasburgaren.
Det kan tyckas oskyldigt. Men fribrottarens dräkt har retat gallfeber på de mexikanska diplomaterna. Den går i samma färger som Mexicos flagga.

Enligt Adage har Jorge Zermeno, Mexicos ambassadör i Spanien, protesterat eftersom han anser reklamfilmen ger en dålig bild av Mexico. Dessutom är användandet av flaggans färger strikt reglerat i lag, anmärker han.

Nationell identitet och etnicitet är sprängstoff i USA. Och därför har Burgers King representanter i USA nu gått ut med en halvpudel och förklarar att filmen ska göras om.

Peter Willebrand

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.