Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag14.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Creative director stämmer byrå för åldersdiskriminering

Publicerad: 14 Januari 2019, 07:31

Netflix risekerar stor stämning, creative director anklagar byrå för åldersdiskriminering och brittiska RO i räd mot influencers. Det är några av nyheterna i morgonsvepet.


Netflix har stämts på 25 miljoner dollar, motsvarande 225 miljoner kronor för varumärkesintrång. Bakom stämningen står bolaget Chooseco LLC som äger rättigheterna till "Choose Your Own Adventure"-serier som var populära på 1980- och 90-talet.Chooseco menar att Netflix har gjort intrång på deras rättigheter i Black Mirror: Bandersnatch, som släpptes i december 2018. Lanseringen var streamingjättens första interaktiva film där tittaren får göra valen åt huvudkaraktären. Enligt stämningsansökan görs flera referenser till Choose Your Own Adventure-serien. Det skriver Di Digital.

Creative director stämmer byrå för åldersdiskriminering
Susan Walsh, som arbetade för reklambyrån Doner i tio år, först som copywriter och senare som kreativ chef, har lämnat in en stämningsansökan mot byrån gällande åldersdiskriminering. I ansökan skriver hon att hon utan grund fick sparken från sitt jobb vid Doner Detroit i maj, tre dagar före sin 60-årsdag. Hennes avgång var en rad av åtgärder riktade mot anställda som inte hade de "förväntade färdigheter, kunskaper och förmågor som arbetstagarna behövde i framtiden", vilket varit Doners motivering till Walsh enligt stämningsansökan. "Susan Walshs anställning avslutades av Doner som en del av en större personalnedskärning förra våren", säger en talesperson för byrån till Adweek. Doner framhäver själva att man följt lagen, tillbakavisar anklagelserna och säger sig vara en arbetsplats som värdesätter inkludering och mångdald.

Brittiska RO har varnat hundratals influencers
Den brittiska motsvarigheten till Reklamombudsmannen har varnat "mellan 200 och 300" sociala influencers för att bryta mot reglerna kring sponsrade inlägg på Instagram under de senaste åren, det rapporterar The Drum. Enligt de regler som fastställts av Advertising Standards Authority (ASA) regleringsarm, Kommittén för reklampraxis (CAP), har varumärken och influencers ett ansvar att se till att konsumenterna blir medvetna om att innehållet sponsras.

Magine hotas av böter
Förlusttyngda Magine har bränt 1,5 miljarder i riskkapital sedan starten 2011, nu hotas de av böter på 200 000 kronor. Detta sedan deras svenska filmtjänst Plejmo har visat trailrar med målande våldsskildringar som barn kunnat se. Det står i strid med radio- och tv-lagen och har därmed fått Justitiekanslern att reagera. Det skriver Di Digital.

Sparkades av Trump efter elva dagar – kliver in i Big Brother
Donald Trumps minst tidigare kommunikationschef Anthony Scaramucci, som sparkades från posten efter elva dagar ska vara med i den amerikanska kändisversionen av "Big Brother", skriver CNN. Bland de andra deltagarna märks komikern Tom Green, "Mean Girls"-skådespelaren Jonathan Bennett och Lindsay Lohans mamma Dina Lohan.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.