Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

fredag07.05.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Creativitys chef hyllar svensk reklam

Publicerad: 14 februari 2008, 09:23

Svensk reklam är snyggt, smart och med en uppseendeväckande balans mellan mörker och ljus. Hyllningen kommer från Creativitys chefredaktör Teressa Iezzi.


Teressa Iezzi. Foto:Adage

– Jag tycker att svensk reklam är som så mycket annat svenskt – snyggt, smart och med en uppseendeväckande balans mellan mörker och ljus. Jämfört med sin storlek, har Sverige haft ett oproportionellt stort inflytande på hur amerikansk reklam sett ut de senaste tolv åren.

På vilket sätt?
– Svenskar tog hit ett helt nytt mer realistiskt reklamspråk och det ersatte den skinande, glada, allt-är-perfekt-stilen. Som någon beskrev det för mig en gång – i svensk reklam så vinner inte alltid den snälla killen. Jag tror att det svenska inflytandet fortfarande syns i den bästa komiska reklamen här. Sedan har vi ju också sett det enorma inflytande alla svenska interaktiva kreatörer har haft, de har ju invaderat världen med fantastiska idéer, flash-trolleri och innovativ design.

Finns det något specifikt som du tycker mest om och sämst om i svensk reklam?

– Jag tycker om svensk humor och deras dryckesvanor. Jag tycker inte om att mina ansträngningar att importera Midsommar till USA har misslyckats totalt.

Någon favorit?

– Well, jag tröttnar aldrig på milstolpen “The Jukka brothers”. Varje gång jag ser den så är jag både förstummad och underhållen. Vrider sig svenskar i stolen när de ser den? Sedan, precis som alla andra, tyckte jag att Forsman & Bodenfors Ikea Drömkök var helt fantastisk.
– Jag älskade också deras “Retouch” för Socialdepartementet som visade hur en modell såg ut före och efter photoshopping, och det före Dove Evolution!
– Jag älskar också “Forever young” för SEB av Lowe Brindfors och den här senaste veckan har jag faktiskt tillbringat alldeles för mycket tid till att avgöra hur vältränad jag är och om jag kan gå med i svenska armén på den nya rekryteringssajten av DDB Stockholm.

Vad skulle du säga är de största utmaningarna för reklambranschen idag?

– Största utmaningen för byråerna, i alla fall några av dem, är att bestämma sig för vad de ska vara för byrå och vad reklam i sig faktiskt är för något. De senaste 50 åren har reklambyråer gjort nästan samma sak, envängskommunikation i form av annonser. Ibland print ibland tv. Numera har byråerna en gränslös mängd olika sätt att sammankoppla varumärken och konsumenter. Och det kräver nya sätt att tänka hur man tar hand om sina anställda, hur byrån är uppbyggd och vad man prioriterar.

Kolla in Resumés blogg på Creative

- Worldview Sweden

Är affärsmodellen i gungning?
– En annan stor utmaning är att byråerna måste börja få ordentligt betalt för deras idéer, till exempel få procent på kreativa idéer som funkar bredare och skapar stora intäkter i andra former.
– Men jag antar att den största utmaningen till sist är att hela tiden få nya bra idéer och sedan utföra dem på skickligaste sätt. Det är svårt. Det är därför dem mesta reklamen inte är särskilt bra.

Många svenska digitala byårer har öppnat kontor i New York det senaste året. Tror du att de klarar av den utmaningen?
– Den amerikanska marknaden är ingen lätt nöt att knäcka. Men jag tror de har en hyfsad chans just nu. New York är en mycket mer spännande och öppen plats idag än för några år sedan. Förut var NY ansett som reklamhuvudstaden sett i omsättning, men kanske inte det främsta stället för kreativ reklam. Under de senaste fem åren har många nya byråer dragit igång här, som Mother, Anomaly, Droga 5 och Taxi. De har alla gjort intressant reklam och flera av de stora byråerna har samtidigt försökt återuppfinna sig själva på olika sätt. Så generellt är det ett bättre klimat just nu.

Ni har startat ett samarbete med Resumé som bloggar om svensk reklam. Varför?
– Varför inte? Vi vill ha internationella perspektiv från olika heta, kreativa ställen. Inte bara kampanjer utan en känsla för vad som händer på platser som är kända för att producera bra reklam, och i Sveriges fall också design. Nyheter, trender, skvaller, klagomål, beröm, recensioner, vi vill förmedla en känsla av stället till våra läsare från någon som bor där. Och vi är alltid glada att dela med oss av vårt material om någon är intresserad.

Maria Lindholm

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.