Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Creuna köper Malmöbyrån Fanclub

Publicerad: 8 april 2019, 08:46

Digitalbyrån Creunas första steg efter förvärvet av reklam- och kommunikationsbyrån Fanclub är att stärka upp Malmökontoret med tre nya medarbetare.


Ämnen i artikeln:

Creuna

Creuna är med sina 141 anställda och 153 miljoner i omsättning en av de största digitalbyråerna i Sverige. Nu expanderar man i Sydsverige genom förvärvet av Malmöbaserade Fanclub. Fanclub, som är mer av en traditionell reklam- och kommunikationsbyrå, omsatte 2017 drygt 12 miljoner kronor med en vinstmarginal på knappt en procent.

–Öresundsregionen är i en spännande och expansiv fas där Creunas starka kompetens inom digitalisering och affärsutveckling tydligt efterfrågas, säger Johanna Fagrell Köhler, vd på Creuna, i ett pressmeddelande.

Johanna Fagrell Köhler tog över som vd i början på förra året, en förändring som kom efter ett svagt ekonomiskt 2017. Mellan 2016 och 2017 sjönk Creunas vinstmarginal med knappt 14 procent.

Enligt Johanna Fagrell Köhler kommer förvärvet och etableringen av kontor i Malmö efter att de under en längre period sett en ökad förfrågan från kunder i regionen.

–Vår idé har alltid varit att skapa fans till varumärken. Nu när kartan för kommunikation håller på att ritas om från grunden behöver vi vara i kundens affär för att kunna fortsätta göra det vi är bäst på. Det ligger i Fanclubs dna att alltid stå i frontlinjen och tack vare sammanslagningen med Creuna kan vi fortsätta göra det, säger Anna Boström, vd på Fanclub.

Det första draget efter förvärvet är att stärka upp Malmökontoret med tre nya medarbetare: Hanna Elfvin, Henrik Kjellnäs och Urban Nyblom.

På Fanclub:s kundlista finns bland annat Dominos Pizza, HD-Sydsvenskan, Folktandvården Skåne och Malmö Stad. Tidigare i byråns historia har man bland annat prisats både vid Guldägget och Cannes Lion.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Ämnen i artikeln:

Creuna

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.