Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Crossmedia köper Blomquist & Co för 30 miljoner

Publicerad: 8 november 2007, 12:21

Mjukvaruföretaget Crossmedia köper produktionsbyrån Blomquist & Co. Affärens ekonomiska vinnare är Blomquist & Co:s grundare, vd och huvudägare Claes Blomquist som får in 24 miljoner kronor på försäljningen.


Blomquist & Co grundades 1995 och har i dag växt till att omfatta 25 personer. Förra året hade man en byråintäkt på drygt 24 miljoner kronor. Bolaget har fram tills nu ägts till 90 procent av Claes Blomquist och 10 procent av Göran Larsson.Crossmedia köper nu 90 procent av bolaget medan Claes Blomquist behåller 10 procent. Bolaget värderades till 30 miljoner varför Crossmedia får betala 27 miljoner kronor.- Det har varit en lång diskussion som vi startade upp för ett år sedan. Det viktigaste för oss har inte varit att sälja utan att hänga med i utvecklingen, säger Claes Blomquist.- Det här blir en utmaning för mig och det var det jag behövde för att orka hålla igång.Crossmedia utvecklar mjukvaruprogram som ska automatisera produktionen av annonser och informationsmaterial. Tanken är att företag ska kunna göra delar av produktionen på egen hand utan att behöva ta in dyra konsulter. Man är nu inne i en expansiv fas och växer på den europeiska marknaden, bland annat i Schweiz där också bolagets ägare hör hemma. Det är därför man nu köper Blomquist & Co.-Blomquist kommer att komplettera vårt erbjudande inom ett av våra affärsområden. Det gör att vi kan integrera tjänster in i vårt system och ge kunderna ett större erbjudande, säger Eric Francia på Crossmedia.

Henrik Axelsson

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.