Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Cube har brottats med röda siffror från start – nu relanseras moderbolaget för global expansion

Publicerad: 18 oktober 2022, 11:48

Ebbe Damm och Olof Lindblom.

Foto: Ellen Simone 2022

Syncro Group, moderbolaget till Influencernätverket Cube, lanserar ett nytt varumärke och vision för att positionera sig globalt. Marknadschef blir Olof Lindblom, grundare och vd på Cube. Influencermarknaden bedöms växa globalt med 21 procent 2022. Samtidigt har många nätverk svårt att få snurr på affärerna.

Ämnen i artikeln:

CubeVarumärkenNyheter

Nellie Pilsetnek

nellie.pilsetnek@resume.se


– Vi är väldigt glada över att lansera nya Syncro i dag. Vi har ett nytt ledarskap på plats, en ny varumärkesidentitet, en ny kommunikationsplan och en ny vision som sammansvetsar alla våra bolag. Vi har lagt mycket tid och kraft på att skapa förutsättningar för en ny positionering med ett erbjudande som säkerställer att vi har fantastiska techplattformar redo att leverera ännu mer kundnytta i en global marknad, flera år framåt. Vi avser fortsätta att skapa tillväxt med lönsamhet som vårt primära mål, säger Ebbe Damm, vd på Syncro, i ett pressmeddelande.

Resumé sammanställde nyligen siffrorna från 14 influencernätverk och -byråer. Siffrorna pekar på att det är en bransch som är på väg upp, oavsett om man tittar på omsättning, rörelseresultat eller vinstmarginal. Men samtidigt redovisar flera byråer röda siffror och snittet lyfts upp av ett fåtal starka aktörer. We are Cube redovisade till exempel ett rörelseresultat på -5,2 miljoner kronor under 2021 och -4,8 miljoner kronor året innan det. Bolaget har uppvisat minusresultat sedan starten 2014.

Läs mer här: Influencersveriges vinnare och förlorare 

We Are Cube förvärvades av Gigger group, i dag Syncro, under 2021. Claes Persson, tillförordnad vd på Gigger, berättade då för Resumé att köpeskillingen uppgick till 75 miljoner kronor plus tillägg, med 15 miljoner som betalades kontant och resten av affären betalades i emissioner.

I Resumé insikts kartläggning av influencernätverkens omsättning 2020 var Cube ett av flera som hade en sjunkande omsättning, från 77 miljoner till 74 miljoner under 2020.

– På nordisk basis tappade vi endast fyra procent av vår omsättning gentemot året innan. Vi är också väldigt nöjda med att vi lyckades ställa om vår verksamhet och göra hållbara kostnadsbesparingar vilket gjort oss till en mer effektiv organisation men som också gett upphov till den rörelseresultatförbättring som skett mellan 2019-2020 om drygt tio miljoner, sa Olof Lindblom, grundare och vd av Cube, i samband med kartläggningen. 

Han tar nu plats i ledningsgruppen som marknadschef på Syncro, med ansvar att utveckla bolagets varumärkesarbete, kommunikation och marknadsföring. 

Mer att läsa här: Influencerbyrån Cube köps upp av Gigger group  

Under 2022 spenderade Syncro majoriteten av sina resurser på att utveckla dotterbolaget Collabs nya SaaS-plattform.

– Traditionella medier förlorar effektivitet, tydligt visat genom att de största varumärkena omfördelar sina marknadsföringsinvesteringar gentemot sociala medier och mot personer med inflytande och förmåga att leverera räckvidd till specifika målgrupper. Collabs nya plattform möjliggör en global influencer marketing-position för Syncro och vi har redan flera av de största varumärkena i världen som kunder inom vårt samlade erbjudande. Vi räknar med att driva marknadsföringsaktiviteter överstigande 100 miljoner kronor från 10 olika marknader enbart via Collabs plattform under 2023, säger Olof Lindblom, i pressmeddelandet. 

Om Syncro

Syncro Group AB (publ) är ett noterat bolag på Spotlight Stock Market under SYNC B. De investerar i verksamheter som är en del av att forma den nya digitala ekonomin och möjliggör samarbete mellan människor och varumärken – via tech.

 

I Syncro ingår influencernätverket Cube, inluencer marketing-plattformen Collabs, rekryteringsplattformen Happyr och frilansplattformen Gigger.

Nyckeltal Syncro

We Are Cube 2021 (2020)

Omsättning: 44 mkr (36,6 mkr) 

Rörelseresultat: -5,2 mkr (-4,8 mkr) 

Andel av marknaden: 3,67 procent

Soliditet: 2 procent (3 procent)

Antal anställda: 17 (21)

 

Collabs 2020 (2019)

Omsättning: 4,3 mkr (1,7 mkr)

Rörelseresultat: -2,8 mkr (-1,9 mkr)
Soliditet: 12 procent (70)

Antal anställda: 2 (1)

 

Gigger 2021 (2020)
Omsättning: 71,8 mkr (39 mkr)
Rörelseresultat: -7,6 mkr (-7,7 mkr)
Soliditet: 6,1 procent (22,2)

 

Happyr 2020 (2019)
Omsättning: 3,2 mkr (4,2 mkr)
Rörelseresultat: -1,6 mkr (-3,1 mkr)
Soliditet: 12 (25)

Antal anställda: 3 (5)

 

Källa: Retriever/bolagens bokslut

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev