Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Dagens konsumenter kan göra oss maktlösa

Publicerad: 4 juni 2009, 10:00

Den här krönikan kommer att handla om makt och ansvar. Stora ord minsann. Och någonting som vi sällan pratar om i den här branschen. Varför vet jag inte. Kanske för att vi gärna vill ha det ena utan att behöva ta det andra.


Ämnen i artikeln:

Mattias ÅkerbergGästtyckaren

Mattias Åkerberg

Som reklamskapare har vi makt. Uppdragsgivare anförtror sig till oss att skapa mest möjliga pang för deras pengar. Vi väljer att sälja vår kompetens till de uppdragsgivare som förtjänar den. Där väljer vi olika. Vissa kan tänka sig att göra reklam för en maskin som tar livet av allt på planeten på 4,2 sekunder, andra rynkar på näsan när det börjar lukta sprit, snus och cigg.

Själv skulle jag säga nej till allt det uppräknade – och lite till. Och jag kommer att tänka på det ”förutsättningslösa uppstartsmöte” som vi för en tid sedan hade med ett inkassoföretag. Efter mötet var jag i upplösningstillstånd (du som känner mig vet att det inte händer särskilt ofta). Av flera anledningar kändes det fel, och jag insåg att jag med den känslan i kroppen skulle få svårt att göra ett bra jobb för uppdragsgivaren.
När jag gjorde känslan klar för de andra i den tilltänkta arbetsgruppen, mynnade det hela ut en högintressant diskussion. Den ledde i sin tur till att samarbetet senare gick om intet. Du och jag har alltså alltid makt att välja våra uppdragsgivare – trots att vi ofta intalar oss motsatsen. Men för att våga välja krävs att byrån har en ryggrad.    

Makt har vi som sagt, vi som jobbar med reklam. Våra budskap tar sig ju in i människors tankar, formar deras drömmar och tapetserar deras värld. Det om något måste vara makt. Vissa menar att reklamen lurar, andra att den manipulerar. Det tror inte jag att den gör. Helt enkelt för att dagens konsumenter är för smarta för att tillåta det. De låter sig inte luras. I stället genomskådar de våra knep, och väljer bort oss så snart det börjar lukta eget skryt. I en sådan verklighet kan bara relevans och trovärdighet rädda oss. Då är det tur att vi också har makt att bestämma hur och på vilket sätt vi kommunicerar med andra människor. Och i den dialogen duger inga lögner eller tomma ord. Men sanningen kan ta dig långt.

Kanske ända till insikten att makt hänger ihop med ansvar. Ett stort sådant till och med. Och det bör vi se som en komp­limang. Det visar att reklamen är betydelsefull och viktig. Att den spelar roll. Och med ryggrad, mod och ärlighet är jag övertygad om att vi kommer fortsätta att ha makt.
Så tänker jag. Vad tänker du?

Av: Mattias Åkerberg
Copywriter på Valentin & Byhr och bloggare på Please copy me, www.pleasecopyme.blogg.se

Nina Malmström

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.