Nyheter
Dagens Nyheter släpper betalväggen fram till valet
Publicerad: 20 augusti 2018, 05:42
Dagens Nyheters chefredaktör Peter Wolodarski.
Foto: Andreas Elgstrand
Dagens Nyheter öppnar upp hela sajten fram till valet, problemen med skadliga annonsmiljöer sprider sig till Twitter och den organiska räckvidden på Facebook är dödförklarad. Det och mer i dagens morgonsvep.
Den senaste tiden har Dagens Nyheter inlett en rad olika satsningar för att locka läsare inför riksdagsvalet den 9 september. Bland annat har förstagångsväljare en tid kunnat läsa allt digitalt innehåll gratis, ett erbjudande som från och med i går gäller alla läsare. I utbyte mot att användare registrerar sig med sitt personnummer kommer de att få tillgång till hela Dagens Nyheters digitala innehåll.
– Det är viktigt att hålla sig informerad, inte minst i valtider. Vi vill att alla ska kunna ta del av vår journalistik, säger Dagens Nyheters chefredaktör Peter Wolodarski till den egna tidningen.
Dagens Nyheter har enligt egen uppgift knappt 140 000 digitala prenumeranter.
De konton som startas upp genom erbjudandet kommer automatiskt att försvinna dagen efter riksdagsvalet.
Twitters vd: "Vi vet inte hur vi ska lösa problemet med fake news"...
Sedan det amerikanska presidentvalet 2016 har de digitala plattformarnas problem med spridningen av falska nyheter fått stort medialt utrymme. Plattformarna själva har medgett att det är ett problem men kritiker menar att de fortfarande inte gjort tillräckligt för att stävja spridningen.
Nu medger Twitters vd Jack Dorsey att bolaget inte vet vad de ska göra åt problemet.
– Vi har fortfarande inte hittat en lösning. Vad jag vet är dock att det vore problematisk för ett företag som Twitter att agera som domare för vad som är sant och vad som är falskt, berättade han i en intervju med CNN i helgen.
... samtidigt som annonsmiljörelaterade problem dyker upp på plattformen
För drygt ett år sedan uppmärksammades den digitala marknadsföringsbranschen på problemen med problematiska annonsmiljöer på plattformar som Facebook och Youtube. Flera företag vittnade då om att deras annonser dykt upp i samband med videos på halshuggningar, pornografiskt och annat våldsamt material. Flera varumärken pausade sin annonsering, främst på Youtube, varpå plattformade lovade att ta krafttag för att lösa problemen. Nu verkar det som att problemen även kommit till Twitter, åtminstone på den amerikanska marknaden. I helgen dök minst 20 varumärkens annonser upp på profiler som bland annat sålde droger. Problemen är fortfarande småskaliga och endast 450 användare nåddes av annonserna. Annonserna har även dykt upp när användare sökt på droger på Twitter, det rapporterar Adweek.
Rapport: organisk räckvidd på Facebook är i princip död
Det senaste året har den organiska räckvidden för Facebooksidor minskat kraftigt. Facebook har själva sagt att plattformen numera premierar innehåll från människor i användarnas närhet snarare än från sidor som nyhetssajter. Bland annat har flera medier vittnat om hur Facebooktrafiken minskat och sök är i dag än större trafikdrivare än sociala medier. Och enligt en ny rapport från sociala medie-företaget Unified är den organiska räckvidden numera stendöd.
– Facebook har blivit en plattform där du nu behöver betala för att synas, säger Unifieds vd Jason Beckerman till Adweek.
Samtidigt som räckvidden minskar postar de 20 000 största Facebooksidorna mer innehåll än tidigare, cirka fyra gånger om dagen, men har svårt att engagera sin publik. De senaste 18 månaderna har snittengagemanget per post minskat med 50 procent.
Googleanställda protesterar mot censurerad Kinaversion av sökmotorn
För tre veckor sedan avslöjade New York Times att Google återupptagit sina planer att etablera sig på den kinesiska marknaden. Företaget har tidigare backat ut ur Kina men enligt NYT jobbar man nu på att släppa en censurerad version av sökmotorn i världens största land. Sökresultaten och vad som censureras ska enligt uppgift kontrolleras i samarbete med den kinesiska staten.
Tilltaget har nu fått 1000 Googleanställda att protestera och i nuläget sprids en protestlista för att förhindra etableringen på den kinesiska marknaden, det rapporterar The Guardian. De anställda menar att det råder en brist på transparens inom Google och att många inte har en tydlig bild av vad de faktiskt jobbar med.
– Behovet av mer transparens är akut. Vi anställda behöver få en röst i diskussionen och löften från ledningen om öppna och tydliga processer. Googleanställda måste få veta vad det är de faktiskt bygger, står det i uppropet som just nu sprids.
"We urgently need more transparency, a seat at the table and a commitment to clear and open processes: Google employees need to know what we're building," says the document.