Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Dags att pensionera chefredaktören

Publicerad: 9 oktober 2009, 05:45

Det är dags att göra sig av med chefredaktören. Det säger tidningsbaronen David Montgomery på europeiska koncernen Mecom. Som ersättare vill han ha en innehållschef som förstår hur man kan kommersialisera vad som produceras på redaktionerna.


David Montgomery vill avskaffa chefredaktören.

Det var vid en konferens i London om digitala medier i veckan som den omstridde medieägaren förklarade hur hans tidningar ska överleva i framtiden.

I Mecoms portfölj finns bland annat danska stortidningen Berlingske Tidene, danska tabloiden BT, norska regionaltidningar som en rad titlar i både Polen och Nederländerna.

Hans mediebolag Mecom, som är börsnoterat i London, är högt belånat och har drabbats hårt av annonsnedgången. Bolagets 300 titlar förväntas i år tappa annonsintäkter på drygt 2 miljarder kronor.
– Jag skulle lura er, jag skulle lura våra aktieägare och våra anställda om jag sa att vi skulle återfå de annonsintäkterna. En del kommer tillbaka men mycket måste ersättas med nya intäkter, förklarade han för konferensdeltagarna.

Problemet är, enligt Montgomery, att tidningarna är för långsamma att reagera på hotet från internet.
– Men nu börjar branschen inse att det här är vårt Stalingrad. Att om vi inte börjar försvara oss, om vi inte börjar göra det vi är bäst på, så kommer vi att förlora.

Men det handlar inte längre om att trycka tidningar utan att skapa innehåll som måste produceras billigare och måste kommersialiseras snabbare på nätet.

Mecom prioriterar är att öka annonsingången på nätet och skapa nya intäkter genom att förpacka innehåll till olika nischläsare.

I Norge har Mecom kommit längst i sin utveckling. Där genererar internetannonsering 18 procent av de totala intäkterna.

På de norska tidningarna håller man på att övergå till en ny arbetsmodell där den som skapar innehåller även är den som publicerar de i alla kanaler.
– Chefredaktörens dagar är räknade. För några år sedan sa jag att avdelningsredaktörer var onödiga men nu menar jag att även chefredaktören inte längre behövs.
– Inom kort ser jag chefredaktören bli ersatt med en innehållschef vars viktigaste uppgift är att hämta innehåll från många källor, innehåll som tidigare skulle hamna i en papperstidning, och placera ut det i många olika slags produkter.
– Jobbet måste förändras, rollerna måste förändras och branschen måste bli mycket mer kommersiell.

Billy Andersson

Redaktör magasin

billy.andersson@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.