Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Dags för killarna att shapa upp

Publicerad: 28 augusti 2008, 10:39

Nu är det dags för männen att pusha upp paketet i byxorna. Det är i alla fall idén bakom den första reklamkampanjen för den nya världspatenterade kalsongen Frigo.


Reklamkampanjen för den nya kalsongen Frigo.

– Tanken med kalsongen är att det ska vara bekvämt och fräscht där nere samtidigt som paketet presenteras på ett smickrande sätt. Den är så pass unik att uppfinnaren Peter Söderström har världspatent på uppfinningen, säger Gunnar Holm, vd på Revolutionwear som ligger bakom Frigo.

I september kommer kalsongen att lanseras samtidigt i Sverige, Norge, Island, Israel och Mexiko. I Sverige kommer man bland annat att annonsera i Elle, Café, King, Plaza Magazine, Rodeo och Perfect året ut. En annan stor komponent i den svenska marknadsföringen är pr- och eventaktiviteter signerade pr-byrån Spoil concept.
– Den här produkten görs inte rättvisa av att bara beskrivas, utan vi kommer att anordna aktiviteter där killar får prova kalsongerna. Av de test vi har gjort tidigare vet vi att återköpsfrekvensen är väldigt hög, säger Gunnar Lund.

Totalt har det investerats cirka 12 miljoner i Frigo där den största delen av pengarna har gått till patentet och marknadsmaterial. Bakom reklamkampanjen står Garbergs art directors Lotta Mårlind och Malin von Werder samt copyn Edwin von Werder från Scholz & Friends. I reklamkampanjen har man använt sig av den brittiska supermodellen Jacey Elthalion, modefotografen Andreas Kock samt stylisten Peter Reuterwald.
– Det har varit otroligt roligt att jobba med det här. Ett drömuppdrag. Då det är en helt ny uppfinning så får man en uppsjö av idéer som inte är gjorda än, säger Malin von Werder.

Hon och de andra kreatörerna har varit med under hela utvecklingsfasen av produkten. De har förutom reklamkampanjen varit delaktiga i designen av kalsongerna och förpackningarna. I annonserna har man satsat på humoristisk copy som till exempel ”A small step for man, a giant step for manhood” och ”A packet full of sunshine”.

Hur kom ni på reklamkonceptet?

– Produkten är fantastisk i sin konstruktion, men det kändes lite tråkigt att fokusera allt för mycket på det. Vi valde istället att fokusera på den visuella förbättring som kalsongen ger. Vi ville göra det enkelt och sexigt men med humor.

Det är inte allt för vanligt med kalsongreklam där fokus faktiskt ligger på själva paketet…

– Nej, konstigt nog så har det inte varit det. Man kan ju jämföra med underklädesreklam riktat mot kvinnor där det just brukar vara behagen som det fokuseras på. Sedan var det kul för två tjejer att jobba med just kalsonger och deras funktion. Man har fått lära sig lite mer än man kanske skulle vilja veta, säger Malin von Werder.

Linus Fremin

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.