Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Dags för reklamare att börja fildela

Publicerad: 20 februari 2009, 13:07

Den här veckan startade rättegången mot The Pirate Bay. Sajten som gör det möjligt att dela upplevelser, sociala objekt och filer. Möjligheten att dela med sig av något man gillar. Och rättegången engagerar; inte bara unga nördar utan svenskar i alla åldrar. Som ser att det handlar om mycket mer än att stjäla.


Ämnen i artikeln:

Gästtyckaren

Niclas Strandh

Vad kan vi lära oss av det?
Reklambranschen kan inte ducka för vad som händer i den digitala världen – utan att utvecklas blir vi en död anka:

* Det är reklam vi håller på med. Reklam ska sälja. För att sälja måste den synas. För att synas behöver vi tänka i andra medier (eftersom de gamla håller på att gå sönder).
* Vi säljer inte längre en produkt eller en tjänst – vi säljer ett varumärke.
* Sociala medier är ingen ny bonuskanal. Det är där fler och fler av våra målgrupper faktiskt möts, delar erfarenheter och pratar om allt. Och bland annat om varumärken.

Jag tror på reklam. Jag är övertygad att vi behöver strategisk kreativ reklam. Men jag har ibland lite svårt för att förstå hur branschen ska överleva när man spenderar tiden med att tro att man är konstnärer, raketforskare och artister.
En sak som fascinerar mig är att reklambyråer ofta får för sig att reklamkampanjer är samma sak som en bok, en skiva eller en tavla. Det är farligt om bloggar och andra använder sig av dem. Man försvarar sig med ”rättighetsfrågor” men allvarligt: Om reklam inte syns - vad är det då för mening med den? Kampanjer behöver inte ta slut. Om en person faktiskt väljer att återpublicera en bild av en reklamkampanj – det är gratis medieplats. Rättighetsfrågorna – lös dem med fotografer och andra. Fel ställen? Allvarligt – hur rätt är tunnelbanan eller eftermiddags-tv för vissa varumärken?

Så vi behöver helt enkelt tänka på ett annat sätt:

* Allt är ett medium. Alla vill ha något att prata om.
* All marknadsföring är viral. Det är potentiella konversationer – något att prata om. Gör det möjligt att prata om reklamen. Gör den intressant att berätta om.
* Lyssna. Då kommer reklamen att bli bättre, mer effektiv och roligare. Både att se och att göra.
* Ge möjlighet att dela med sig av reklam som man gillar. För att vara delaktig i marknadsföringen.

Om vi kan engagera konsumenterna att dela med sig av, konversera om och skapa relationer med reklamen – då kommer också varumärket att vinna sina konsumenter. Längre, bättre och närmare.
Det innebär att vi lyckas med att göra bra reklam.

Av: Niclas Strandh
Planner på byrån Heimer & Company. Bloggar på www.deepedition.com och www.samesamebutdifferent.se

Nina Malmström

Ämnen i artikeln:

Gästtyckaren

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.