Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Danmark kan införa speciell märkning för retuscherade reklambilder

Publicerad: 19 juli 2022, 06:57

I Kronans Apoteks kampanj ”Skin Positivism” lyfte man fram oretuscherad tonårshy.

I Danmark har ett förslag om att retuscherade reklambilder ska märkas lagts fram.


Ämnen i artikeln:

ReklamDanmarkNyheter

Den danska arbetsmarknadsministern Simon Kollerup, som tillhör det Socialdemokratiska partiet, har lagt fram ett förslag om att reklam som retuscherats måste ges en märkning som visar det. Märkningen skulle i så fall gälla på alla plattformar och i alla medier.

Till exempel skulle influencers som gör reklam för kläder och skönhetsprodukter behöva märka om de redigerat bilden. Liknande regler finns redan i Norge.

I Sverige har liknande förslag lagts fram, men inte röstats igenom. Men Åsa Eriksson (S) säger i en intervju med Ekot att det finns ett behov av liknande regler i Sverige, och tror att det kan vara ett förslag som läggs fram igen.

LÄS OCKSÅ: Därför kan ett förbud mot retuschering i traditionell reklam sakna betydelse 

 

Alicia Price

Reporter

alicia.price@resume.se

Ämnen i artikeln:

ReklamDanmarkNyheter

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.