Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Nyheter
Publicerad: 14 maj 2008, 05:45
Euro RSCG gör Danmarks sämsta reklam. Åtminstone enligt Berlingske Tidendes läsare.
Skitdåligt, säger danskarna om den här rengöringsreklamen.
2 600 danskar har kommit fram till att reklamen för rengöringsmedlet Cillit Bang är Danmarks sämsta. 58 procent av de 2600 som röstade på Berlingskes sajt valde Cillit Bang. En traditionell reklamfilm för rengöringsmedel med lite tysk känsla.
Mikkel Pilemand, marknadsdirektör på Reckitt Benckiser som säljer Cillit Bang, är nöjd med topplaceringen.
– Vi är riktigt glada för uppmärksamheten. Det värsta som kan hända är att inte få någon uppmärksamhet alls, säger han till Berlingske.
Han visst innan omröstningen att reklamen irriterade.
– Reklamen provocerar till provköp. Våra fokusgrupper visar att även om folk blir irriterade så går de likväl och köper produkten för att motbevisa reklamen.
Steen Holm på danska EuroRSCG som gjort reklamfilmen är inte lika glad över förstaplatsen.
– Det finns en tendens till att debatten om reklam blir en popularitetstävling och alla produkter passar inte in där, säger han och påpekar att reklam för en produkt som Cillit Bang handlar mer om att informera än underhålla.
– Jag tycker inte att det är den bästa reklamen som gjorts men den gör jobbet för produkten.