Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Nyheter

Därför gör storannonsörerna inga reklamsatsningar under Ramadan

Publicerad: 17 Maj 2019, 11:54

Elin Jarl, presschef Hemköp & Tarik Belqaid, pressekreterare Coop

Trots att den muslimska högtiden Ramadan berör närmare miljonen konsumenter i Svergie så gör varken ICA, McDonalds eller Coop några större marknadsaktiviteter under högtiden. Resumé tog reda på varför.


Ämnen i artikeln:

HemköpUNHCR

Under traditionella svenska högtider ökar vanligen daglivaruhandelns annonseringar markant. Vi ser satsiga reklamkampanjer på tv där konsumenten uppmuntras till att konsumera mera. Varför ser vi inte denna satsning nu under den stora muslimska högtiden Ramadan som berör nästan miljonen konsumenter i landet? Resumé tog kontakt med fem stora annonsörer för att höra hur de tänker kring annonsering runt Ramadan.

Tarik Belqaid, pressekreterare på Coop berättar att de generellt arbetar med annonsering under Ramadan i de fysiska butikerna men beroende på vart butiken geografiskt är placerad och beroende på vad det är för lokalbefolkning i området. Olika butiker har olika produkter, dock har alla butiker ett grundutbud.

– På vissa platser är det mer lokala produkter och varumärken för att det är relevant i just det området. Har butiken en specifik konsumentgrupp görs det lokala annonser i den butiken. Högtiden uppmärksammas även i vår nätbutik där det finns anpassade recept för Ramadan.

ICA-handlarnas pressansvarig, Niclas Strahner, berättar att även de anpassar sina erbjudanden och marknadsföring efter butikernas lokala kunder.

– Flera ICA-butiker har många kunder som firar Ramadan, medan andra har väldigt få kunder som firar. Vi har därför kommit fram till att inte göra någon gemensam kampanj för alla ICA-butiker i år, men vi vet att det är många ICA-butiker som gör egna satsningar på högtiden.

Elin Jarl, presschef, Hemköp berättar att de fyller på i butikerna med varor som hör till Ramadan och sedan Eid al-fitr, vissa butiker lyfter fram dem mer under denna period.

– Vi gör ingen skillnad för Ramadan eller till exempel Midsommar i annonsering. Vi har annonsering i reklamblad och vissa tidningar som är stående under hela året.

Vi ställde även frågan kring annonsering under Ramadan till ett par av Sveriges största snabbmatskedjor. Varken Burger King eller McDonalds annonserar inför Ramadan. Daniel Schröder, marknadschef, Burger King säger att de i dagsläget inte annonserar kring eller med anledning av Ramadan, varken i Sverige eller Danmark. Det gör McDonalds heller enligt Henrik Nerell som är matkedjans press officer.

– McDonald's i Sverige har inga särskilda nationella aktiviteter i samband med Ramadan. Å andra sidan gör vi inget kring några specifika högtider förutom jul, förra året valde vi exempelvis att berätta om, och samla in pengar till, Ronald McDonald Hus under december. Vår kommunikation är inriktad på att berätta om vårt hållbarhetsarbete och materbjudanden. Lokalt, på enskilda restauranger, kan däremot olika högtider uppmärksammas.

Några som däremot satsar på Ramadan är Sverige för UNHCR. I år startar de en ny Instagram-kampanj med anledningen av högtiden. Ett känt uttryck inom Islam lyder även ett leende är en gåva. Med detta vill Sverige för UNHCR uppmuntra allmänheten att dela sitt leende på Instagram under #smileischarity.

– Vi vill lyfta Ramadans värderingar om medkänsla, glädje och givmildhet. I en värld där över 68,5 miljoner har tvingats på flykt är dessa humana värden viktigare än någonsin. Vi vill göra det enkelt för alla att visa sitt stöd, säger Sverige för UNHCR:s generalsekreterare Åsa Widell.

För varje bild som delas matchar det svenska modeföretaget Brixtol Textiles med 10 kr till förmån för människor på flykt.


Ämnen i artikeln:

HemköpUNHCR

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.