Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag09.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Därför har traditionella bolag svårt att innovera

Publicerad: 23 Maj 2018, 08:47

Annika Steiber var förste talare på Resumés evenemang Progress With Purpose Summit

Foto: Carlos Zaya

Stela managementprocesser, en svårighet att implementera innovationshubbar och en brist på visioner gör att de traditionella bolagen släpar efter.


Ämnen i artikeln:

AftonbladetSchibsted GrowthJan Helin

Annika Steiber, managing director på Berkeley Research Group samt vd och grundare av A.S Management Insights har precis landat från en resa till USA och världens största innovationshub, Silicon Valley. Under onsdagen var hon inledande talare på Resumés Progress With Purpose Summit.

Steiber har under flera år forskat och skrivit böcker om vad som särskiljer de nya digitala, och innovativa, bolagen med rötter på den amerikanska västkusten från mer traditionella aktörer. I en tid av digital transformation har många av de senare tappat innovationskraft och kämpar med näbbar och klor för att hålla sig relevanta gentemot sina kunder.

Enligt Annika Steiber handlar det mycket om hur de äldre bolagen leds och är strukturerade.

– De klarar inte av att anpassa sig till den teknologiska revolutionen. Många av er som är här i dag har managementprocesser som inte är anpassade för den teknologiska tidsålder vi lever i i dag.

Enligt Annika Steiber har den viktigaste förändringen i hur föredrag drivs och leds skett i två etapper, dels kring 2000 och senast kring 2010.

– Det här är företag som klarar av att ha ett agilt och anpassningsbart förhållningssätt, är öppna för extern innovation samtidigt som de har anammat processer som möjliggör intern innovation.

Annika Steiber menar att många traditionella bolag i jakt på förändring visserligen har öppnat upp innovationshubbar men fortfarande driver dem som pr-projekt och fokuserar fortfarande alldeles för mycket på dagens huvudaffär.

– För att överleva och hålla sig relevanta måste de anamma ett nytt fokus. 70 procent bör fortfarande fokusera på dagens affär och 20 på det som ska bära företaget i morgon. Men det viktigaste är att man med de sista tio procenten utforskar och experimenterar med vad som ska vara framtidens kärnaffär.

Många av de nya digitala jättarna som Google, Facebook, Twitter och kinesiska Alibaba drivs av högre syften och att skapa bättre produkter och tjänster som skapar ett högre värde för användarna. Vinsterna kommer som ett brev på posten som ett resultat av detta.

Vad gäller den svenska marknaden anser Annika Steiber att många företag klarat av att öppna upp sig för innovation.

– Problemet är fortfarande att innovationshubbarna inte är sammankopplade med bolagets R&D-avdelning och inte får tillräckligt med resurser. Klarar du inte av att inlemma dem i resten av företaget kan man ha hur många innovationshubbar man vill.

På plats på scen var även SVT:s programdirektör Jan Helin, tidigare chefredaktör på Aftonbladet. Under Helins ledning drev Aftonbladet igenom en stor digital förändring och gick över till en mobilcentrerad strategi. Enligt Helin själv kom förändringen efter att de sett över varför de egentligen finns till.

– Vi trodde länge att så länge vi gör en fantastisk papperstidning så kommer vi överleva. Men Aftonbladet är inte en papperstidning, det är en nyhetsleverantör. Tidigare hade vi inte varit tillräckligt konsumentorienterade, berättar han.

När man pratar om innovation och förändring av bolag är det lätt att fastna i stora ord. Men hur driver man som ett traditionellt bolag med en stelnad innovationsprocess?

– När man vet varför man finns måste man koppla på en affärsmodell. På Schibsted insåg vi att vi inte hade de bästa idéerna men ganska mycket pengar och trafik. Så vi köpte upp idéerna.

För att de företag som köptes upp inte skulle fastna i Schibsteds övriga organisation samlades de under Schibsted Growth Media där varumärken som Lendo, Prisjakt och Blocket.

– En sak Aftonbladet var bättre än de här bolagen på var att driva trafik, men vad skulle vi göra med den? Vi började jobba tillsammans och drev trafiken till våra startups även om vi genom en vanlig annons skulle få långt mycket mer betalt, säger Jan Helin.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.