Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Därför har virtuella influencers en autencitetsproblematik

Publicerad: 23 november 2018, 10:31

Vad för förtroende har en virtuell influencer? Resumé har pratat med Jonas Colliander, forskare i marknadsföring vid Handelshögskolan för att ta reda på mer om hetaste nytt inom influencer marketing.


Ämnen i artikeln:

Influencer marketing

I veckan uppmärksammades att influencern Isabella Löwengrip ska skapa en New York baserad influencerklon, Gabrielle Löwengrip – vilket återuppväkte debatten om värdet av influencers autencitet som blossade upp i samband med ATT influerncern Johanna E Olsson photoshoppade in sig själv i Paris. I samband med lanseringen av Gabrielle Löwengrip skrev Isabella Löwengrip i ett blogginlägg att hon ser "en extremt ljus framtid för artificiella influencers", medan många andra som kommenterade på bloggen var betydligt mer skeptiska. Men vad säger egentligen forskningen om influencer marketing och virtuella influencers? Finns det någon forskning alls? Resumé har gjort en snabb koll med Jonas Colliander, forskare i marknadsföring vid Handelshögskolan, som senast varit aktuell med ämnet i "Stil" i P1.

Vad tror du om artificiella influencers framtid, är den extremt ljus?

– Ja tror det kommer att finnas mer och mer, det finns nog en framtid för aritficiella influencers. Forskningen har dock visat att inluencers genomslagskraft bygger på att det skapas ett förtroende mellan influencern och dess följare.

Hur ska vituella influencers i så fall navigera?

Virtuella influencers måste satsa isåfall på andra kriterier. I början när man gör en virtuell influencer kommer det nog vara framgångsrikt eftersom det kommer väcka intresse, man frågan är hur man får det att fungera över tid; det kommer troligen inte fungera på samma sätt. Sedan är det stor skillnad mellan helt artifiiciella influencers – en bot som själv utformar och skapar inlägg, jämfört med en icke-verklig person vars inlägg skapas av en verklig person. I det senare fallet skapas en autencitetsproblematik som inte framkommer på samma sätt med en helt en artficiell bot. Jag tror därför att det kan ha en större potential.

Finns det någon forskning än om virtuella influencers?

Eftersom det här är väldigt nytt finns det dock ingen rikitig forskning än på ämnet, så än så länge är det mest spekulationer baserat på den forskning som finns om (verklig) influencer marketing. Det blir spännande att se i framtiden.

Ämnen i artikeln:

Influencer marketing

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.