Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Nyheter

Därför hoppar Coop på innovationståget

Publicerad: 15 Oktober 2019, 07:50

Innovationslabb var 2015 års största modeord med målet att accelerera produktutveckling. Fintech började utveckla hubbar, för att explodera inom retail, telekom och resor. Men är det bara en cool grej för en intern liten grupp eller en verklig boost? Pr-stämpeln är inte sällan långt borta.


Ämnen i artikeln:

InnovationCoop

Med några års eftersläp ger sig nu Coop, som kallar sig den gröna matkedjan, in i matchen. Men varför ska en matbutik överhuvudtaget syssla med innovation på det sättet?

Anledningen stavas förstås digitalisering och den hårdnande konkurrensen på nätet. Nya och digitalt födda företag har redan stort försprång och knaprar allt mer in på den totala livsmedelskakan. Att utveckla en väl fungerande kundresa online är prio när varannan svensk någon gång under 2019 kommer att handla sina matvaror här. Dessutom har Greta fungerat som en motor för hållbarhetspaniken. Lägg därtill att potatisen snart byts ut mot insekter i våra måltider: den nya tallriksmodellen är här.

Så för att möta allt det här skapar nu Coop en helt digital avdelning och bygger en extern innovationsplattform där entreprenörer mot betalning får möjlighet att testa sina affärsidéer skarpt i verksamheten. Men frågan är om det är ett snabbt beslut för att hitta nya intäktskällor? Än så länge har kedjan nämligen inte rekryterat någon innovationschef för att hålla ihop det hela.

Däremot har man hittat det första partnerskapet i stiftelsen Norrsken som skapar ett pilotprogram inom food tech och detaljhandel.

– Vi hoppas på tjänster och produkter som genom smart teknologi blir enkelt tillgängliga för våra medlemmar eller för oss som företag. Men sedan också att entreprenörerna på sikt kan skala upp de här innovationerna så att de kan användas av många fler, både konsumenter och andra företag, säger Tobias Rydergren, presschef på Coop.

Att dra nytta av startups är något som bland annat flera byråer gör i Sverige. Men Coop har efter att ha samarbetat med startups sett att det behövs ett mer strukturerat sätt.

– Det har gett mersmak, men vi behöver samsas kring hur vi ska ta emot och hjälpa till att förädla de idéer som kommer till oss, så att de kan rullas ut i vår verksamhet och våra butiker.

Coop är inte etta på bollen inom matsegmentet, men kan kanske lära sig ett och annat just därför. Den röda draken Ica startade ett innovationslabb redan för två år sedan. "Vi sår frön – vissa dör, men andra blir livskraftiga plantor", har hubben tidigare sagt till Computer Sweden.

Och även att det kan se ut som att Coop nu följer ICA så skiljer sig hubbarna rätt rejält, enligt Rydergren själv.

– Vi bygger en öppen plattform med samarbeten.

Återstår att se vad som kommer ur projektet.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se


Ämnen i artikeln:

InnovationCoop

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev