Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag07.06.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Därför lämnar Talentum TS

Publicerad: 20 Februari 2015, 10:05

Några av Talentums tidningar.

Talentum har valt att sluta redovisa sina upplagor i TS. Marknadschefen Henrik Johansson menar att det inte är värt mödan. – Annonsörerna efterfrågar inte TS siffror på samma sätt längre, säger han.


Ämnen i artikeln:

Ny TeknikDagens MediaTalentumAffärsvärlden

I år hoppar Talentum med titlar som Affärsvärlden, Dagens Media och Ny Teknik, av TS upplagemätning. I fjol tappade Affärsvärlden drygt 7 procent av sin upplaga medan Dagens Media minskade med 22 procent. Ny Teknik ökade marginellt.
– Vår säljavdelning har sett att annonsörerna inte efterfrågar TS på samma sätt längre. Därför har vi valt att inte mäta i år. Även IDG är inte med sedan flera år tillbaka, och vi ser att TS-siffrorna blir så upp och ned beroende på vilka avtal man gör. Istället för att pumpa upp en stor upplaga ser vi hellre att vi fokuserar en högt betald upplaga, säger Talentums marknadschef Henrik Johansson.  

Men vad är motsatsen mellan att göra det och vara med i TS? Att det blir stora ras?
– Ja, då handlar det om att det sjunker och en diskussion uppstår om det. Siffrorna säger inte längre eftersom det är jätteenkelt att pumpa upp siffrorna. Jag lägger hellre energi på intäkterna är på en hög upplaga.

Hur skulle det ha gått för era titlar i årets TS?
– Det vill jag inte kommentera. Vi har inte räknat på det, och det går inte att jämföra eftersom vi har tagit bort en massa friexemplar som kostar pengar.  

Hur tänker du kring transparensen gentemot annonsörerna med att redovisa upplaga i TS?
– Den frågan kan du ställa till alla andra som inte är med. Annonsörerna frågar inte om TS utan räckvidden är det viktiga. Ts tar tid och energi och kostar pengar. Vi ska fokusera på lönsamma affärer istället.

Fredrik Thambert

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.