Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Därför ökar investeringarna i utomhusmediet

Publicerad: 27 november 2018, 12:02

I princip all tillväxt i utomhuskategorin kan härledas till de digitala skyltarna, det visar en ny rapport från WARC.


De senaste åren har inneburit en enorm tillväxt gällande medieinvesteringar i utomhusmiljö, något inte minst märkts på de dominerande utomhusbolagens starka siffror. Tittar man på årets siffror från Mediebyråbarometern har kategorin visat på tillväxtsiffror om 15-30 procent i jämförelse med 2018.

Nu har det internationella branschinstitutet WARC släppt siffror som visar hur utomhus växt och väntas fortsätta de kommande åren.

Den globala tillväxten väntas fortsatt vara stark med en årlig ökning om 10,1 procent till och med 2012, även om ökningen är stor når den alltså inte upp till de svenska siffrorna. Tillväxten drivs i princip uteslutande av ökade medieinvesteringar i de digitala utomhustavlorna, som i år stod för 37,3 procent av totalen i år. 2012 var den siffran nede på 22,7 procent. Anledningen till att just digital utomhusreklam ökar är att CPM-kostnaderna blir allt högre i takt med att skyltarna dels utvecklas mot mer personaliseringen men också att de växer till antalet. De två storspelarna JCDecaux och Clear Channel har 59 744 respektive 14 510 digitala skärmar världen över.

Enligt rapporten är användandet av utomhusmediet speciellt effektivt i samband med satsningar på sök och CTR:en i mobilen har enligt siffror ökat med så mycket som 15 procent om en sökkampanj parats med utomhusannonsering.

– Den kombinerade kraften i digital utomhusannonsering och geografisk information hämtad från mobiler kan användas för att få ytterligare targetingmöjligheter för vad som i grunden är ett broadcastmedium. Det öppnar upp möjligheten att genom programmatisk handel nå rätt människor, vid rätt plats och vid rätt tillfälle, säger James McDonald, dataredaktör på WARC.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.