Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag16.07.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Därför öppnade Scania sin egen app-store

Publicerad: 17 Mars 2017, 13:07

Det är inte bara smarta startups som förstår möjligheterna med digitalisering. Industrijätten Scania har lanserat en ny plattform för digitala tjänster som gör bolaget till en appstore. Nya Resumé Insikt Marknad förklarar varför.


Ämnen i artikeln:

ScaniaInsiktResumé Insikt Marknad

Det var vid Mobile World Congress i Barcelona för några veckor sedan som Scania One presenterades. En plattform där Scania samlar sitt digitala tjänsteutbud för sina fordonskunder. Plattformen har utvecklats tillsammans med Ericsson och redan på ett tidigt stadium insåg man att precis som mobiltelefonbolagens app-plattformar måste Scania öppna för utomstående utvecklare att ta fram nya tjänster.

– Vi förstod snabbt hur ointressant en plattform som bara vi stödde skulle bli. För vi skulle aldrig själva komma på alla tjänster som externa utvecklare, startups, tredjepartsbolag kan utveckla. Om en plattform inte är öppen kommer den självdö, säger Jonas Svanholm på Scania.

Han ställer sig inte främmande för marknadsföringstjänster eller marknadsundersökningar via plattformen.

Läs mer om Scania One i veckans utgåva av Insikt Marknad.

Mer i veckans brev

Daniel Juhlin, marknadschef Byggmax, om att lägga sina recept på Facebook.

– Hollywood förklarar varför Gevalia har rätt reklam

– Veckans byråtrend

Har du ingen prenumeration på Resumé Insikt? Skaffa den här. 

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.