Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Därför väljer annonsörer managementkonsulter över byråer

Publicerad: 17 april 2019, 08:18

Konstadseffektivitet och starkare resultat är vanliga anledningar till varför marknadsförare väljer bort traditionella byråer till förmån för managementkonsulter. Det framgår i en ny undersökning från Digiday.


Ämnen i artikeln:

PwcDeloitteAccenture

En av de största globala trenderna inom kommunikationsbranschen just nu är att konsultfirmor expanderar sina erbjudanden inom kommunikation och design. I början av april stod det till exempel klart att Accenture Interactive köper Droga5 – en av världens största och mest hyllade reklambyråer.

I en ny undersökning från Digiday uppger 22 procent av de deltagande marknadsförarna att de planerar att flytta uppdrag som de tidigare lade på sina traditionella byråer till managementkonsulter. Majoriteten, 52 procent, uppger att de kommer fortsätta jobba på samma sätt med sina byråer medan 26 procent är osäkerna på hur de kommer göra framöver.

I undersökningen deltog 73 respondenter vilket innebär att den inte är en statistikt signifikant undersökning, men kan ge en hint om hur utvecklingen ser ut.

I resultatet framgår bland annat att konstadseffektivitet och starkare resultat är vanliga anledningar till varför marknadsförare gör skiftet mot managementkonsulter. En av deltagarna i studien säger:

"Jag upplever att byråer ofta vill sitta på kontrollen över projekten, vilket slutar med att de blir dyrare".

Det framgår också att den traditonella byråmodellen innebär en del frustration för kunderna.

"De flesta byråer jobbar med en gammal modell med mycket overhead, mycket byråkrati och processer och svaga KPI:er, som de ofta missar", säger en av respondenterna.

Undersökningen ger även en bild av den utmaning managementkonsulter som vill locka fler kunder står inför: att ändra på en ingrodd uppfattning om sig själva. Många av de marknadsförare som håller fast vid sina byråer uppger i undersökningen en stereotyp bild av konsultbolag som lägger ordrar utan att vilja att "smutsa ned händerna".

"Konsulter kan inte utföra det faktiska marknadsföringsjobbet. De säger bara åt oss vilket jobb som behöver göras", säger en av respondenterna.

Vad som också framgår är att managementkonsulter ännu inte förknippas med kreativitet – en anledning till att många väljer att behålla sina byråsamarbeten. Men när allt fler konsultbolag köper upp kreativa byråer kanske den bilden kan komma att omformas.

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@resume.se

Ämnen i artikeln:

PwcDeloitteAccenture

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.