Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Därför väljer Coca-Cola små byråer

Publicerad: 2 december 2008, 12:20

Måndagens program på Eurobest innehöll flera internationella talare, bland dem Jonathan Mildenhall från Coca-Cola. Han berättade om hur drykesjätten lyckats förnya sig och om varför företaget använder små byråer för stora uppdrag.


Coke side of life.

I måndags genomfördes de första seminarierna och workshoparna på Eurobest i Stockholm. Under förmiddagen var Coca-Colas Jonathan Mildenhall ett av de mer haussade namnen.

Mildenhall har titeln vice president global marketing strategy and creative communications, vilket visade sig innebära att han är företagets talangscout och kreativa kvalitetssäkrare. Coca-cola har förnyat sig de senaste åren med konceptet The coke side of life. Bakom konceptet står Wieden + Kennedy, som tillsammans med bland andra Ogilvy & Mathers är Coca-Colas reklambyråer.

Prisad och välkänd är Happiness factory, som är en av enheterna i det nya konceptet. Se den nedan:

Ogilvy är en stor etablerad nätverksbyrå, och även om WK är fristående är det ingen liten byrå. Det är däremot den argentinska byrån Santos, som Coca cola valt för att göra företagets kampanj för fotbolls-VM i Sydafrika 2010.
Detta är ett exempel på hur Coca cola resonerar i dag, enligt Mildenhall.
– Jag köper talang, inte nätverk, förklarade han under föredraget.
Fördelarna med fristående byråer är, enligt Jonathan Mildenhall, bland annat att de lockar till sig starkare talanger, är hungrigare att lära och inte lika bundna till ett visst medium.

Jonathan Mildenhall har en plan för Cocacolas reklam som han presenterade som Bigger, better, fewer, further. Den ska tolkas som att de ska göra färre men större och bättre kampanjer som ska ha större effekt.

I Sverige jobbar Cocacola med Ogilvy. Efter sin presentation rusade Mildenhall vidare till ett möte med John Doe Worldwide.

Se även min intervju i klippet nedan.

Per Torberger

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.