Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

David Droga blir kreativ chef för hela Publicis

Publicerad: 8 november 2007, 12:22

David Droga, som anses vara mannen bakom Saatchi & Saatchi Londons kreativa nytändning, blir global creative director på Publicis Worldwide. Därmed får mannen som är ytterst ansvarig för en av årets mest belönade, och kontroversiella, reklamfilmer i uppdrag att sprida sina idéer över världen.


David Droga har under sin tid som creative director på Publicis-byrån Saatchi & Saatchi i London gjort sig ett namn i reklambranschen. Under hans kreativa ledning har Saatchi i London vänt en neråtgående trend till en prisfest i internationella reklamtävlingar.Saatchi & Saatchi London vann ett Guldlejon i Cannes för sin film för charterbolaget Club 18-30 där hundar har sex i olika avancerade ställningar. Se filmen i Resumés Filmrummet - klicka här.Filmen har hyllats för sitt tilltal, men också orsakat debatt för de mansdominerade reklamjuryernas ovana att premiera grabbig ton och billiga poänger i sin bedömning.Tydligt är att Drogas grabbighet har fallit Publicis ordförande och koncernchef Maurice Levy i smaken. Fotnot: I en tidigare version av denna text sammanblandas moderkoncernen Publicis Groupe och dess reklambyråkedja Publicis Worldwide. Drogas anställning och kreativa ledarskap begränsar sig till det senare.

Robert Svensson

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.