Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

David Orlic

Publicerad: 22 maj 2008, 10:07

Du är nyss hemkommen från Clio future gold. Hur var det?


David Orlic.

– Jag blev förvånad över hur litet det var. Festerna var tråkigare än tävlingen, men det är väl bra?

Berätta om den.
– Vi blev ihopparade i "crosscultural teams", jag med en indisk ad. Uppdragsgivaren var ett glokalt nätverk som heter Freecycle, inom vilket fem miljoner människor ger bort och får saker istället för att slänga dem och köpa nya. Det kallas gift economy, som Blocket fast utan pengar.

Vad gjorde ni för lösning?
– Eftersom Freecycle vill att vi ska använda det som redan finns istället för att köpa nytt, återanvände vi gammal reklam. Vi fyllde shoppingsiter och sociala nätverk med originalbanners för produkter som inte säljs längre, som den första iPoden, Nokia 5110 och George Foremans grill. De ledde i sin tur
till Freecycles lista över var och vem som ger bort dem gratis. Vi använde också pengar som ett media och uppmanade de fem miljoner medlemmarna att skriva "Save me" på alla sedlar som de betalar med, som en gigantisk aktion mot vår överdrivna, ohållbara konsumtion.

Låter ju fantastiskt, vad tyckte juryn om det?
– De sa ”we´re gonna judge this like it´s a client pitch”. Eftersom målgruppen var kvinnor i åldern 30-43 och vi struntade i det, förlorade vi.

Vad gjorde de som vann?
– Armband och bälten i fem olika färger baserade på hur mycket man hade skänkt. Och möjligheten att visa "vilken färg man är" på sin Facebooksida.

I övrigt, fick du någon insikt?
- Folk börjar äntligen inse att verkligheten är det bästa mediet. Crispin, Porter & Boguskys Whopper Freakout och budföretaget Deadlines sprängda billboard är två bra exempel.

Maria Lindholm

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.