Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

David Sandström uppmanar varumärken att sluta kopiera andras koncept

Publicerad: 11 mars 2019, 08:19

David Sandström, marknadsdirektör på Klarna.

Foto: Pressbild

Det finns inte några magiska formler för marknadsföring och därför finns det inget att vinna på att kopiera andras reklamkoncept. Det säger Klarnas marknadsdirektör David Sandström i Veckans Affärer.


Klarnas samarbete med hiphip-legendaren och entreprenören Snoop Dogg har både hyllats och kritiserats inom reklambranschen sedan det lanserades i januari. Men uppmärksamheten har genomgående varit stor, både på svenskt och internationellt håll.

I en intervju med Veckans Affärer avråder Klarnas marknadsdirektör David Sandström andra varumärken från att kopiera konceptet. Han menar att det inte finns några magiska formler eller helig graal för marknadsföring, och att det därför inte är någon idé att kopiera det som gjort andra framgångsrika.

I intervjun berättar han att han bedömer att 80 procent av marknadsföringen är oupptäckt och att den som orkar arbeta sig igenom strategier och analyser för att hitta vad som gör företaget unikt kraftigt ökar chanserna till framgång.

– Vi har bara 24 timmar på dygnet och med allt utbud måste du förstå att god marknadsföring kräver att den tilltalar basala djuriska instinkter hos människan som känslor och rationalitet, säger han.

För att få samtiden att lyssna gäller det att skapa kommunikation som skapar friktion, menar han, där Snoop Doggs tvivelaktiga förflutna utgör ett exempel.

– Men 2019 är Snoop en folkkär artist som lagar mat med Martha Stewart och hjälper killar på glid.

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.