Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

DDB fixar världens viktigaste kalas

Publicerad: 22 november 2009, 10:48

Ju fler, desto bättre. McDonalds uppmanar så många som möjligt att besöka deras restauranger nästa helg. En del av den totala omsättningen går till Sveriges femte Ronald McDonalds Hus.


Världens viktigaste kalas är namnet på kampanjen signerad DDB.
Hela idén med Ronald McDonald Hus är att låta familjen bo tillsammans när ett barn blir allvarligt sjukt.
Husen drivs via en fond som startades av Iréne Lederhausen, hustru till Paul Lederhausen, entreprenören bakom McDonalds i Sverige. Deras dotter Erica dog av cystisk fibros 1976.
Nu ska fonden samla in pengar till byggande av ett femte Ronald McDonald Hus.
– Beslutet att bygga är redan klart, men vi förhandlar fortfarande och jag kan inte avslöja var huset kommer att stå, säger Birgitta Mossberg, generalsekreterare för Ronald McDonald Barnfond till Resume.se.

Henrietta Lundblad.

Målet är att överträffa förra årets insamling som gav fonden 3 miljoner kronor.
Det ska McDonalds klara genom att anordna världens största kalas på sina restauranger nästa helg. Med en inbjudan riktad till alla svenskar, inte bara barn.
Henrietta Lundblad har varit DDB:s copy:
–Vår uppmaning är att så många som möjligt måste komma eftersom en andel av all försäljning går till fonden. Det visar vi genom att i lite dumgenerella termer vända oss till den som till exempel har skägg eller är fräknig, förklarar hon.
– Hela kampanjen ska ha en lite barnsligt naiv ton, ungefär som en inbjudan till ett barnkalas brukar vara.

Inbjudan sprids brett i radio, print, på stortavlor, tv, digitalt. Radio används som huvudmedia.
– Dessutom använder vi en av våra lastbilar för första gången i en kampanj. Reklameffekten blir ungefär som bussdekaler, säger Birgitta Mossberg.

TV4:s Lattjo Lajbans programledare Mojje har rollen som kampanjens ambassadör:
– Jag har själv råkat ut för en oväntad sjukdom mitt i livet när jag fick problem med hjärtat mitt under en tv-inspelning och kan förstå vad hela familjen går igenom när ett barn får en svår sjukdom, säger han i en kommentar.

Arbetsgrupp

DDB: Johan Östlund, projektledare, Jeanette Ytterman, produktionsledare, Viktor Arve, AD, Henrietta Lundblad, copy, Pärmartin Jonsson, grafisk formgivare och Al Murphy, illustratör. På webbyrån Gravity Hill är Pelle Wiman projektledare och Taras Kravchuk AD. Mediebyrå är OMD och PR-byrå Prime.

Uppdragsgivare är Mikael Wennerros, projektledare, McDonald’s i samarbete med Petra Dahlman, CSR-ansvarig, McDonald’s och Birgitta Mossberg, generalsekreterare, Ronald McDonald Barnfond.

MCD_20-sek.mpg

Peter Willebrand

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.