Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

DDB Guldäggets mesta vinnare

Publicerad: 16 april 2010, 14:29

DDB vinner 2010 års guldäggsliga med ett halvt ägg över Storåkers. DDB får fyra ägg och Storåkers tre. Men ett av DDB:s ägg får de av North Kingdom som vinner webbproduktionsägget med DDB-kunden Försvarsmakten.


Ämnen i artikeln:

DDBGuldäggetStoråkers McCann

DDB Stockholm blev kvällens mesta vinnare på Guldäggsgalan 2010. Fyra guldägg belönades byrån med för kunderna Försvarsmakten, Volkswagen och McDonalds. Men ett av äggen fick de av North Kingdom, som vann webbproduktionskategorin med Försvaret.

De övriga guldäggen vann de i eventkategorien med Rolighetsteorin för Volkswagen, radiokategorien med Försvaret och utomhus med McDonalds.
Dessutom fick de fem silverägg för kunderna Försvarsmakten i integrerat, Volkswagen i media och inte mindre än tre silverägg för McDonalds tidningsannonsering.

– Det är fantastiskt. Ett styrkebesked från hela byrån , säger Andreas Dahlqvist, cd på DDB, som säger att det är DDB Stockholms bästa guldäggsår hittills.
– Vi har väldigt många bra människor  som jobbar på DDB. Det är en bra sammansättning av mycket talang och mycket passion.

Hur ska ni toppa det här?
– Jag tror inte man ska tänka så. Det är en bra sporre, men man ska inte titta för mycket bakåt.

Hack i häl kommer Storåkers McCann med tre guldägg: i film och integrerat för Riksgäldens koncept med dåliga förlorare och i tidningsannonsering för Teliasonera, en kund byrån inte längre har kvar.
Sex byråer fick varsitt guldägg: F&B, Stockholm Design Lab, Åkestam Holst, Goss, From Stockholm with Love och North Kingdom.

Med inte mindre än sex silver får man räkna Forsman & Bodenfors som klar trea. Byrån vinner sitt guldägg i pr-kategorien med kunden SVT och silverägg i filmkategorien för AMF Pension och IQ, i interaktivt för SVT och Ikea, i media för Sveriges Radio och i utomhuskategorin för Volvo.

Åkestam Holst och Stockholm Design Lab tar båda hem varsitt silver förutom guldäggen. Åkestam vinner guldägg med Stockholm Pride i media  och Hur Hetero-kampanjen och silver med samma kund i pr-kategorien. Stockholm Design Lab vinner sitt guldägg med identitetsarbetet för Venedigbiennalen 2009 och silver med flaskorna för den japanska saketillverkarren Takeshi Akiyama.

Goss tar hem guldägget i dr med P-botskonverteraren för kunden Sportspec, From Stockhom with Love vinner guldägg med Samsung i interaktivkategorien och North Kingdom belönas med guldägg för sin produktion av Försvarets webbkampanjer.

Lowe Brindfors tar tre silver: i design med NK:s barnförpackningar, i integrerat också med NK och för Saab där man åker med på Acnes produktionsägg. Även Acne tog tre silverägg: för Flygbussarna i integrerat och Saab-produktionen i interaktiv  produktion, samt Telenorproduktionen ihop med Garbergs.

Två silverägg får tre byråer: Garbergs med Södra Cell i design och i webbproduktion för Telenor. King för Liljevalchs i tidningsannonsering och Ica i filmkategorin. Och CPB Europe med SAS Globe Fortune i interaktivkategorien och kampanjen Spotify ta hand om tin tid för SAS i radio.

Följande byråer vann var sitt silver: Henrik Nygren Design, Ester, mediebyrån IUM, Draftfcb, Farfar, Jerlov.

Om man ser till kunderna ligger två statliga köpare lika med två guldägg var: Riksgälden och Försvarmakten. Strax därefter kommer McDonalds med ett guld och tre silver. Övriga kunder som vinner guldägg är La Biennale di Venezia, Sportspec, Volkswagen, Samsung, Stockholm Pride, SVT, Telia.

Hela vinnarlistan

ByråguldäggsilveräggDDB45Storåkers3F&B16Stockholm Design Lab11Åkestam Holst11Goss1From Stockholm with love1North Kingdom1Lowe Brindfors3Acne3Garbergs2CPB Europé2King2Henrik Nygren Design1Ester1IUM1Draftfcb1Farfar1Jerlov1

Ulrika Fjällborg

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.