Nyheter
DDB strukturerar om
Publicerad: 8 november 2007, 12:21
DDB-nätverket rensar bort två varumärken ur sin byråflora i Sverige. Baufmann och Shortcut försvinner och går ihop med Sigmund.
KJ
Karin Jansson
DDB har haft tre små byråer inom det område som kallas "below the line". Det har varit produktionsbolaget Shortcut, relationsbyrån Sigmund och promotionsbyrån Baufmann, som startade så sent som i våras. Alla tre byråer har varit små. Nu slås de ihop under namnet Sigmund och blir totalt 12 personer.- Det har varit administrativt larvigt att ha tre byråer, och otydligt för kunderna, säger DDB-chefen Stefan Öström. Dessutom sitter de redan i samma lokaler och arbetar tillsammans.Stefan Öström berättar också att strategin med många varumärken inte fungerar i dag. I dag vill kunderna ha en stark byrå.Sammanslagningen innebär inte några direkta personalnedskärningar. En originalare kommer däremot att bli frilans. Ad:n Gustaf Hultberger som arbetade på Baufmann har tidigare slutat för att studera i London.- När Baumann minskade från fem till fyra personer blev det ännu mer absurt, säger Stefan Öström. Dessutom var det svårt att hitta en duktig ersättare. Däremot fanns det en duktig ad på Sigmund som Baufmann ville arbeta med.I samma lokaler som Sigmund sitter också DDB:s interaktiva byrå The Bearded Lady. Som också arbetat tätt tillsammans med Sigmund. Någon sammanslagning mellan dem är inte aktuell - än så länge.- Vi får väl se. Men i dagsläget vill vi ha en interaktiv byrå, säger Stefan Öström.Vd på den sammanslagna byrån blir Mats Molander, som redan i dag är vd på Sigmund. I dagsläget ingår sex byråer i DDB-nätverket i Sverige: Paradiset, Formula DDB, OMD, Bomberos, The Bearded Lady och så Sigmund.