Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Nyheter

”De andra pratar bara om 5:2 och gäddhäng”

Publicerad: 17 December 2013, 09:38

ShapeUp med Jennifer Åkerman på omslaget.

Här är omslaget på Frida förlags nya storsatsning – ”livsstilsmagasinet” ShapeUp. Beatrice Pamp (tidigare Birkeldh) har tagit fram magasinet som debuterar till nyår och ska nå en räckvidd på 100 000 läsare. – Vi är piggare än de andra, som bara tjatar på om 5:2 och gäddhäng, säger hon till Resumé.


Ämnen i artikeln:

ShapeUpFrida förlag

Beatrice Pamp slutade som chefredaktör för Frida och fick vidare till ett ”hemligt projekt” inom förlaget. Sedan dess har Resumé avslöjat att det handlar om träningsinriktade Shape Up.

Tidningen ger sig in i ett segment med stenhård konkurrens. Där finns en mängd tidningar, som bland annat Topphälsa och Wellness. Dessutom lanseras den internationella aktören Women's Health i Sverige i vår.

ShapeUp, som vänder sig till kvinnor mellan 20 och 35 år, släpps på marknaden till nyår.

– Just nu är det jag och min AD Ulrika Halvarsson som sitter på redaktionen, med god hjälp från de övriga tjejerna på förlaget. Dessutom jobbar vi med fasta experter, PT:n och löpningscoachen Jenny Sunding är träningsexpert, näringsfysiolog Emanuel Widmark är vår matexpert, stylisten Isabelle Håwi är vår mode- och skönhetsexpert och Carlan Snygg är vår expert på män. Utöver det har vi några grymma frilansare, säger Beatrice Pamp till Resumé.

Vad kommer ni att satsa på för typ av innehåll?

– Träning, mat, mode, skönhet, relation, psykologi och karriär. Vi är helt enkelt en livsstilstidning för kvinnor som bryr sig om sin hälsa.

Varför behövs det ett nytt träningsmagasin?

– Vi har länge sneglat på den här luckan på marknaden och väntat in rätt tillfälle att köra igång. Det blev extra tydligt när jag skulle gifta mig i somras. Då ville jag ha lite extra pepp för att fortsätta träna när mina kompisar gick på aw i solen i stället för till gymmet. Jag kunde välja mellan tidningar för mycket äldre kvinnor och träningstidningar för riktiga fitnesstjejer som drömmer om att genomföra ett triathlon. Så det finns verkligen en lucka i hyllan för sådana som mig, som tränar några gånger i veckan men som inte är någon extremtyp.

Vad ska ni göra för att bli ett träningsmagasin i mängden?

– Vi är så mycket mer än bara ett träningsmagasin, vi är ett livsstilsmagasin! Dessutom är vi piggare än de andra, som bara tjatar på om 5:2 och gäddhäng.

På er Facebook-sida beskriver ni magasinet som smart och sunt, vad innebär det för ShapeUp?

– Det innebär att vi förespråkar träning som ger resultat och mat som gör kroppen glad. Dessutom gör vi noggranna tester av både kläder, träningspass och matvaror – allt för att peppa och inspirera och hjälpa läsaren göra hälsosamma val för just deras livsstil.

Vad tränar du själv?
–       Tennis, styrketräning, löpning och bootcamp. I januari ska jag dessutom gå en kurs i crossfit! Häng gärna med på min instagram @shapeupmedbea.

Parallellt med printversionen sker en omfattande digital satsning med shapeupmag.se

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se


Ämnen i artikeln:

ShapeUpFrida förlag

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.