Nyheter
"De är ganska tråkiga"
Publicerad: 18 mars 2010, 14:02
Hur kommer det sig att Alma Media startar ett gratismagasin?
– De äger bostadssajterna Bovision och Objektvision i Sverige. De ger dessutom ut flera bostadstidningar i Finland, så steget är inte så långt.
– Vi funderade på hur vi skulle tackla Sverige och har kommit fram till att det både finns ett behov och ett intresse.
TR
Tobias Rydergren
truefalse
Ulf Magnusson
Vilka får tidningen?
– Alla som bor innanför tullarna i Stockholm plus Hammarby sjöstad. Det blir 180 000 hushåll som får tidningen med Posten.
Tidningen ska vara helt annonsfinansierad. Vilka ska köpa annonser?
– Vi ser främst två grupper. Dels mäklare med bostadsannonser, dels lokala företag som jobbar med kök, inredning, möbler och annat kopplat till boendet.
Godome heter tidningen. Vad betyder det?
– Det är ett fantasinamn, som vi kommer att få förklara för läsarna. Tanken är att det ska fungera internationellt.
Hur ser planen ut om det skulle fungera i Stockholm?
– Vi kan tänka oss att starta på fler ställen i Sverige eller kan vi starta i andra länder.
Red Pages var ett misslyckat försök att göra ett gratismagasin i Stockholm.
– Vi känner väl till Red Pages, men vi gör en betydligt mer nischad produkt.
Vilka är konkurrenterna?
– Främst är det DN och Svenska Dagbladet. Men de är ganska tråkiga. Vi vill göra ett lustfyllt magasin som läsarna sparar.
Hur många nummer kommer ni att få på er?
– Det är inget som jag kan gå ut med. Men Alma Media är ett stort bolag så det är definitivt inte bara en one-shot.
Hur kommer ni att samarbeta med Bovision?
– Vi kommer att exponera Bovisions annonser i Stockholms innerstad på Godomes sajt. Men i övrigt har vi tre varumärken som ska utvecklas på sina egna meriter.
Du är själv ganska färsk på jobbet?
– Ja jag har bara varit vd för de tre verksamheterna i några veckor. Tidigare har jag jobbat på Eniro och Spray/Passagen.