Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag31.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

De är kvällens stora vinnare

Publicerad: 2 April 2009, 20:39

Rekordmånga byråer fick hurra ikväll där de stora vinnarna blev Åkestam Holst, ANR BBDO och DDB Stockholm. Storbyråerna Forsman & Bodenfors, Lowe Brindfors och Storåkers McCann hade däremot inte mycket att glädjas åt.


Ämnen i artikeln:

Guldägget

Draft FCBs film ”Matbutiken” för Radiotjänst vann Månadens kampanj tidigare i år. Nu får byrån ett Guldägg.

Anders Dalenius måste vara glad som fan ikväll. Hans Draft FCB snuvade förhandsfavoriter som Farfar, Forsman & Bodenfors och Storåkers McCann på det prestigefyllda filmguldet. Jag är inte särskilt förvånad. Filmerna för Radiotjänst är fantastiskt roliga och framför allt upplyftande. Istället för att känna sig dum och skamsen för att man inte betalar tv-avgift så känner man sig manad att börja göra det.

Andra glada vinnare borde vara Goss som vann i direkt för andra året i rad. Med samma kund! Det är det inte många som lyckas med. Jag tycker att Uteliggarkuvertet kom förvånansvärt nära kvaliteten på förra årets Åter till avsändaren, så det är välförtjänt.
Ogilvy är värda att nämnas då de fick ut maximalt resultat av sin ynka nominering. Guldet i utomhus borde säkerligen vara en skjuts framåt för byrån.

Annars kännetecknas vinnarlistan av att olika byråer vinner i varje kategori. Maximalt antal nöjda byråer, vilket om man ska vara glad i hatten, känns fint och rättvist. Om man ska vara en siffertönt är dock Åkestam Holst kvällens vinnare med ett guld och fyra silver, tätt följt av DDB Stockholm och ANR BBDO med ett guld och tre silver var. Därefter följer Goss och King med ett guld och två silver var.

Men om det finns vinnare så finns det även förlorare. Forsman & Bodenfors fick förvisso fyra silver, men de blev utan guld i år igen. Det måste svida för en byrå som har kunnat håva in guldägg förr om åren. Storåkers McCann fick bara ett snöpligt silver, men ännu värre gick det för Lowe Brindfors som inte vann ett enda ägg av sina sju nomineringar. Det finns sprit i baren är det enda jag kan trösta med.

Så har vi då Titanägget. Detta fina, nya pris för ”banbrytande” kommunikation. Jag har tidigare skrivit att ingen förtjänar ett Titanägg i år. Efter att ha få veta att Färjan är vinnaren håller jag fast vid det. Det förtjänar inget Titanägg.

Men mer om det imorgon. Festen har bara börjat!

Linus Fremin

Ämnen i artikeln:

Guldägget

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.