Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag28.05.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

De är Sveriges bästa kreatörer

Publicerad: 13 Februari 2009, 09:21


Ämnen i artikeln:

Fredrik SimonssonDDBMånadens KampanjAndreas Dahlqvist

Sveriges bästa AD, Fredrik Simonsson.

1 Fredrik Simonsson

AD, DDB

Varför vinner du tror du?
– Jag är oerhörd på konstdirektörskap. Jag kan de flesta tricken som finns. Jag låter mig inspireras av M.J (Magnus Jakobsson reds. anm.).
Hur funkar samarbetet med din kreatörspartner Magnus?
– Det har aldrig fungerat bättre, vi har känt varandra länge. En gång för 10–11 år sedan funkade det nästan lika bra som nu.
När man jobbar så tajt hela tiden, ledsnar man aldrig?
– Vi jobbar mest via e-post, någon gång utbyter vi några sporadiska meningar i korridoren. Vi umgås aldrig på jobbet. Däremot ses vi privat på kvällar, helger och semestrar.
Vilken kampanj är du mest nöjd med 2008?
– De flesta men ”Vakna” var något extra. Den var enkel, bra och kul plus kul att göra.
Vilken var den jobbigaste kampanjen att jobba med?
– Fota den fulla apan för Roygalan. Apan var stökig.
Vilket medium är den största utmaningen att jobba med?
– Helt olika från gång till gång. Beror på vad som ska göras. Det bästa är ju att inte fokusera så mycket på mediet när man jobbar utan på själva jobbet som ska göras.
Vad har du för mål för 2009?
– Ungefär samma mål som övriga i branschen kan jag tänka mig. Och de andra målen är givetvis hemliga.

Fredrik Simonsson

Ålder: 33 år
Bor: Timmermansg 9
Familj: Sambo, den lilla pojken och brorsan.se
År i branschen: 9–10 år
Tidigare jobb: Tiotal ströjobb, Hjärtsjö och Collaborate

2 Lennart Claesson

AD, DDB STHLM

Bästa kampanjen jag gjort 2008: –Bertsbil.se Särskilt bannern på MSN.se. Roligt att de godkände en ocensurerad Bert Karlsson livestreamad, han satt och drog grova fräckisar i sin Skodabil hela dagarna. Han kan typ hundra stycken, eller säkert fler. Jag har nämligen hört nästan alla ...

3 Simon Higby

AD, DDB STHLM

Bästa kampanjen jag gjort 2008: – Allra mest gläds jag åt att få jobba med några riktigt stora varumärken, till exempel Volkswagen, och några av de idéer och projekt som vi har på gång just nu. Flera medieoberoende koncept hoppas jag gör 2009 till ett ännu bättre år än 2008 har varit.

Ad-toppen

1    Fredrik Simonsson, DDB Sthlm 33
2    Lennart Claesson, DDB Sthlm 27
3    Simon Higby, DDB Sthlm 19
4    John Bergdahl, Forsman & Bodenfors 16
4    Kalle dos Santos, Lowe Brindfors 16
6    Petter Lublin, Lowe Brindfors 16
7    Viktor Arve, DDB Sthlm 16
8    Ted Mellström, DDB Sthlm 14
9    Johan Wilde, Garbergs 12
10    Mimmi Andersson, Jan Eneroth, Albin Larsson, Gunnar Skarland alla Goss. Lotta Mårlind, Garbergs. Fredrik Lund, DDB Sthlm 11

Sveriges bästa CD, Andreas Dahlqvist.

1 Andreas Dahlqvist

CD, DDB

Hur skulle du karaktärisera din cd-stil?
– Jag fokuserar på den övergripande riktningen och konceptualiseringen och försöker hålla mig ifrån att pilla för mycket i detaljerna. Vi har Nordens vassaste kreatörsavdelning och jag har extremt stort förtroende för deras omdöme.
Vilken kampanj är du mest nöjd med 2008?
– Svårt att välja en. Tycker att vi har haft en jämn, hög kvalitet med en hög lägstanivå över hela linjen. Vi har gjort extremt mycket bra kommunikation och innovation för bland annat McDonalds, Skoda och Försvarsmakten. Om jag måste välja en kampanj blir det nog Skoda Greenline-kampanjen då det är ett starkt kanaloberoende koncept som känns väldigt annorlunda i sin kategori. 
Vad ska ni förbättra under 2009?
– Vi vill fortsätta att inte låta normen för vad en reklambyrå traditionellt sett gör begränsa oss. Branschen måste på allvar bredda kreations­begreppet. Kreation sker på alla nivåer och är inget som är öronmärkt för kreatörsavdelningen. Vi jobbar med problemlösning och rätt applicerat är kreativitet det absolut mest effektiva sättet att skapa resultat. Vi måste bli bättre på att hela tiden bevisa detta för våra uppdragsgivare.
Till sist, hur känns det att utses till årets bästa cd?
– Fantastiskt kul!

Andreas Dahlqvist

Ålder: 36
Bor: Saltsjö Boo
Familj: Flickvän och tvåårig dotter
År i branschen: 13 år
Tidigare jobb: Paradiset, The Bearded Lady, Icon Medialab, Klein & Solin Advertising New York

2 ANDERS KORNESTEDT

CD, HAPPY F&B

Bästa kampanjen jag gjort 2008: – Sveriges Radio, den skapade stort engagemang och lust internt och gjorde dessutom ”våld” på en designikon. Erik Pensers årsredovisning, eller snarare konceptet, som synliggjort och profilerat företaget. Och Gert Wingårdh-affischen – lösningen är så modig och kaxig.

3 TED PERSSON

CD, great works

Bästa kampanjen jag gjort 2008: – ”Absolut machines”, som släpptes årsskiftet 07/08, men sträckte sig en bit in på 08, samt ”In an Absolut world”-plattformen som kampanjen är en del av. En pryl som inte har fått lika mycket uppmärksamhet, men som jag är nöjd med och som kommer bli fantastisk i framtiden är Absolut Drinks, utvecklad av oss och 24HR

CD-toppen

1 Andreas Dahlqvist, DDB Sthlm 69
2 Anders Kornestedt, Happy F&B 12
3 Ted Persson, Great Works 10
4 Pontus Frankenstein, Frankenstein 8
4 Johan Holmström, DDB Sthlm 8
6 Susanna Nygren Barrett, BVD 6
7 Fredrik Carlström, Great Works, Fredrik Dahlberg, RBK, Björn Ståhl, Ogilvy, Måns Jacobsson, Volt, Catrin Vagnemark, BVD, Marie Wollbeck, Bas Brand Identity 5

1 Magnus Jakobsson

Copy, DDB

Varför vinner du?
– Det kan ha att göra med att jag är en ganska desperat perfektionist. Alltså, om jag gör något så måste det lyckas, annars får jag svår ångest och ligger hemma och plöjer Robert Musils ”Mannen utan egenskaper”. Sådan var jag redan som barn, men då gällde Fragglarna. Eller den märkliga franska serien om insidan av kroppen.
Kampanj du var mest nöjd med 2008?
– Vår ”Vakna”-kampanj för McDonalds. En kampanj som, bokstavligt talat, väckte morgon-tv-tittare över hela Sverige med dunder och brak.
– En oerhört enkel idé som i princip bottnar i fria tyglar för kreativ energi. Och för att McDonalds förstod och uppskattade idén, och inte var rädda för att ta ut svängarna lite mer än vanligt i utförandet.
Vilken var den mest hårslitande kampanjen att jobba med under året?
– Försvarets ”Officer”- samt ”Aspirant”-kampanj som till stora delar producerades i Rumänien, en oerhört påfrestande plats. I synnerhet om man inte sover mer än fyra timmar på fem dygn.
Mål för 2009?
– Att ta det lite, lite lugnare. Häromdagen upptäckte jag till exempel att jag har barn. Två underbara döttrar. Men det finns ju inget som säger att dom inte kan bli assistenter i studion.

Magnus Jakobsson

Ålder: 37
Bor: Arbetarkvarteren på Södermalm
Familj: Fru och två döttrar
År i branschen: 10 år
Tidigare jobb: Dallas Sthlm, St Luke’s, Starring, Vice Magazine och Saatchi & Saatchi

2 Stefan gustafsson

Copy, DDB

Bästa kampanjen jag gjort 2008: – Kampanjen för Skodas miljöbilar blev helt okej. Pang på miljön helt enkelt. Fabia kombiannonserna blev också jäkligt fina.

3 Hanna Belander

Copy, storåkers

Bästa kampanjen jag gjort 2008: – Telia, ”Internet finns överallt”. I stället för att prata om mobilt bredband som 7,2Mb/sek eller 399 kr/mån arbetade vi med mer pretentiöst  tänk med poetiska inslag. Och mitt i alltihop förändrades hela tillvaron. Tänk liksom, under varje grästuva ligger ett stycke internet och ruvar.

Copytoppen 2008

1Magnus Jakobsson, DDB Sthlm 33
2Stefan Gustafsson, DDB Sthlm 27
3Hanna Belander, Storåkers McCann 21
4Jacob Nelson, Forsman & Bodenfors 18
5Linus Östholm, DDB Sthlm 16
6Hanna Björk, Åkestam Holst 15
6Richard Hallberg, Forsman & Bodenfors 15
8Johan van der Schoot, Garbergs 14
9Rebecka Osvald Garbergs 13  
9Anna Qvennerstedt Forsman & Bodenfors 13

Av: Linus Fremin & Per Torberger
Foto: Sören Andresson

Nina Malmström

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.